Vardagsdramatik bakom järnridån

Film. "Vår nya fröken är en anspråkslös men fängslande berättelse om grupptryck, despoti och civilkurage."

Underhållande metadrama i film om film

"Amatörer är i hög grad en metafilm. Pichler skildrar hur verkligheten och bilden av verkligheten aldrig kan smälta samman till ett." Läs mer

Snyggt hopsytt drama om makt och manipulation

"De ständiga klädprovningarna formar filmens visuella röda – eller vita – tråd. Men detta är inte så mycket en film om kläder som en film om makt, manipulation och besatthet." Per Vesterlund har sett Phantom Thread om klädskaparen Reynolds Woodcock och hans nya musa – som ganska snabbt börja gå honom på nerverna. Läs mer

Ett medryckande stycke mediehistoria

"I en tid som vår då publicister som slåss för sina papperstidningars existens är det kanske rimligt att lyfta fram dem. För The Post är snarare tidningsromantik än journalistromantik." Läs mer

Äkta om det som inte kan förklaras

"Euphoria tar upp svåra ämnen, dödshjälp, lidande, värdet av livet, betydelsen av att ta egna beslut, men kanske mest påtagligt är den syskonrelation med ett flertal komplicerade dimensioner. Det är skickligt och känns trovärdigt." Läs mer

Autentiskt om änkling i egenartad värld

"Detta är en film som utan stora åthävor berättar om en avgörande vecka i en vanlig mans liv. Att den vanlige mannen lever i de chassidiska kvarteren i Borough Park är en realitet som filmen hanterar med samma till synes förströdda tilltal som sin berättelse." Läs mer

Krypande obehag i en värld utan sociala koder

"The Killing of a Sacred Deer har kallats psykologisk thriller. Snarare är det nog att beteckna som en slags skräckfilm eller mysteriespel." Läs mer

Dov och stillsam symfoni i blod, svett och lera

Recension. "Här finns ingen nostalgi, inte vad gäller någon tidsepok." Per Vesterlund har sett Jens Assurs långfilmsdebut "Korparna".

En medryckande romcom av modell 2.0

" Kanske är The Big Sick filmen som får genren på rätt köl. Den uppdaterar den i alla fall i riktning mot så väl autenticitet som celebritetsvurm." Läs mer

Vackert och melankoliskt om Zweigs sista tid

"Zweig gestaltas stillsamt och kusligt porträttlikt av Josef Hader. Miljöer och episoder avlöser varandra utan den givna berättelsens logik som brukar utgöra den episka filmens motor. Det skulle kunna vara en svaghet, men för att skildra den gåtfulla Zweigs sista tid är det kanske optimalt." Läs mer

Syndicate content