Foto: David RydellSom betalning för en spelning fick Oscar Lindeberg, Adam Ehlert, Tomas Karlsson och Erik Eklund tillgång till en replokal på ÖG. Nationen är deras andra hem och i källaren har bandet hittat sin kreativa kärna.

Kollektivistiska visioner i nationsbandsperfektion

Under devisen ”punk i själen, pop i ditt ansikte” startade bandet Rhymes. Ett händelserikt år senare med mängder av spelningar och olika studiosessioner står bandet nu redo att erövra våren.

Med den explosiva låten ”Drama” var de i final i radiotävlingen Svensktoppen nästa Uppland för snart ett år sedan. Backstage på Reginateatern stod bandet och väntade på resultatet.
– Där och då förstod jag att det var på riktigt, reflekterar gitarristen Erik Eklund.

Studentvärlden präglas av att man lär känna människor på alla möjliga och omöjliga sätt. Rhymes uppstod, som många band knutna till studentscenen, från olika bakgrunder för att sammanstråla på en av nationerna. I det här fallet var det Östgöta nation.
– ÖG:s är vårt hem! Vi har spelat i Kapellet och det är deras replokal vi använder. Vi fick använda den som betalning för ett gig här, förklarar trummisen Adam Ehlert.
Det är på just bandets hemnation vi träffas under ett av deras rep. Den höga volymen och ett kontrollerat kaos väntar på att släppas lös under Rhymes kommande livespelningar. Adam vänder sig mot sångaren Tomas Karlsson:
– Folk kan komma fram och fråga vad du går på.
– Haha två glas vatten, skrattar Tomas.
Historier avlöser varandra och berättar om en sångare som gör allt från att ligga på scenen till att balansera på kravallstaket.
– En gång fick vi ha en liten säkerhetsgenomgång då scenen vi skulle spela på var tre meter hög, säger Adam.
– Jag dricker aldrig något innan spelningar, jag får energi av musiken, förklarar Tomas.
– Det är så jävla bra, vi dras med i din energi. Rhymes ska vara som ett X2000 rakt in i kaklet, säger basisten Oscar Lindeberg.

Några i bandet träffades på en efterfest, andra träffades i det tidigare nämnda Kapellet. Deras vägar har korsat och fött en gemensam vision.
– Vi hade ett mål redan från början att ”nu jävlar är det dags”. Det gäller kontinuerligt repande och att jobba hårt för att nå ut och inte bara leva i en naiv tonårsdröm att Dave Grohl ska ringa bara för att man låter bra, säger Adam.
De kommer alla från olika musikaliska bakgrunder; Adam och Oscar från jazz- och storbandsmusik, Erik från bluesens bakgator och Tomas har ett bultande indiehjärta som även rymmer en känsla för arenarock. De enas alla i hur kul det är att spela med varandra.
– Vi har samma driv och pratar öppet om vad vi känner inför saker. Huvudsaken är att det fortfarande är jävligt kul att göra musik, säger Erik.

Backstage på Reginateatern. Omröstningen är klar och Rhymes har inte vunnit. Men det unga bandet använder det som en katalysator till något positivt.
– Vi fortsatte att jobba hårt med musiken. Vi spelade in låtar och började turnera. Totalt sett gjorde vi cirka 25 spelningar förra året vilket är bra för ett nytt band, säger Tomas.
Musiken har tagit dem runtom i Sverige men hemmet kommer alltid att vara Uppsala och framförallt nationerna.
– Uppsala är en inspirerande stad – det finns en hoppfullhet och nyfikenhet här. Studenter är trendkänsliga och har hjälpt till att göra många band stora. Här finns något för alla och det finns en given livescen på nationerna. Olika klubbar och andra spelställen kan bomma igen men nationer stänger aldrig, förklarar Tomas.
– Vi är här för att få folk att fatta att det är viktigt med livemusik, förkunnar Adam i en krigsförklaring till housemusiken som ockuperat klubbgolven ett tag nu.
– Det är alltid viktigt med rocken! Den är påväg tillbaka, säger Tomas och en diskussion om boomen vid början av 2000-talet med band som The Libertines och The Strokes tar vid.
Samtalet glider in på en sociologisk reflektion över varför musikvärlden ser ut som den gör, liksom hör ett band som fostrats inom universitetsbubblan till. Teorin är att house är musiken för en individualistisk era där det är ett extremt fokus på enskilda personer medan band tillhör det förflutna — dåtidens kollektivism.
– Det har varit mycket fokus på artister —vi vill skifta fokus till bandet, säger Adam medan bandet gör sig redo för en vår av ny musik och spelningar. Bland annat på Flottfestivalen 27 april och på hemmaplan under Festikvalborg 29 april.