Foto: Sandra GunnarssonTrots fortsatta klagomål från boende har fortfarande ingen ersättning betalats ut för den bristfälliga internetanslutningen.

Försenad ersättning för internetskugga

Boende i Flogsta höghus har väntat länge på ersättning för bristfällig internetuppkoppling. Heimstaden har inte lämnat något besked om när hyresgästerna ska få sina pengar.

När Heimstaden bytte internetleverantör från UpUnet till Alltele i februari förra året visade det sig att fastighetsnätet behövde bytas ut i samtliga huskroppari Flogsta höghus, vilket resulterade i flera månader med bristfällig anslutning. Det beslutades att hyresgästerna skulle få ersättning, baserad på i vilken omfattning de haft problem. Ersättningen utlovades senast i november, men har fortfarande inte betalats ut.

– Heimstaden har sagt att de ska betala ersättningen men måste kolla upp mer först. Jag kan tänka mig att de utdragna hyresförhandlingarna kom emellan, säger Anja Andersson, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen Uppsala Studentstäder (HUS).

HUS har inte fått något besked om när utbetalningen kommer att ske. Däremot har de tagit del av upprepade klagomål på att internetanslutningen fortfarande svajar och i perioder är obefintlig.

– HUS har precis fått en ny styrelse som ska ha ett konstituerande möte på torsdag. De kommer att ha ett möte med Heimstaden om detta så snart som möjligt, säger Anja Andersson.

Ergo har sökt Heimstaden.