Foto: Sandra GunnarssonInternetskugga. Flogsta höghus hade stora problem med internetanslutningen i samband med att fastighetsnätet byttes ut. Den utlovade kompensationen är nästan ett år försenad.

Vad händer med kompensationen från Heimstaden?

Sedan våren 2016 har hyresgästerna i Flogsta höghus väntat på kompensation för dålig internetanslutning under tiden fastighetsnätet byttes ut. Men ännu ett år efter att utbetalningen skulle ha skett finns inga besked om när, eller om, kompensationen kommer.

Senast i november 2016 lovade Heimstaden att alla boende i Flogsta höghus som haft problem med internetanslutningen i samband med att fastighetsnätet byttes ut skulle få ekonomisk ersättning. Då ingenting hänt i mars 2017 hänvisade Heimstadens regionchef Roger Sjöstedt till att nätet fortfarande inte fungerade som det skulle.

– Ersättningen måste förhandlas fram med HUS (Hyresgästföreningen Uppsala Studentbostäder). Den ska baseras på hur mycket störningar man haft under tiden bredbandet inte har fungerat, så först måste problemet vara löst, sade han till Ergo 22 mars 2017.

Idag ringer jag upp Roger Sjöstedt för att undersöka om det finns några nya besked om den utlovade kompensationen. Han svarar att förhandlingar med Hyresgästföreningen pågår.

– Jag håller inte i dem. Kontakta Anton Cliffmark på huvudkontoret i Malmö, han vet mer, säger Roger Sjöstedt.

Numret till Anton Cliffmark, som jag får av Roger Sjöstedt, tutar upptaget i två timmar. Efter lunch går signalen fram, men inget svar. Jag försöker ett antal gånger med samma resultat.

På Heimstadens hemsida finns inte längre några direktnummer till anställda, utan bara ett växelnummer. Jag ringer upp det för att bli kopplad till någon som har uppgifter om förhandlingar kring kompensation till Flogsta höghus hyresgäster. Personen i växeln, som presenterar sig som Caroline, kopplar snabbt mitt samtal vidare utan att uppge vart. När tio minuter gått utan svar ger jag upp.

Efter att än en gång förgäves försökt nå Anton Cliffmark ringer jag upp växeln igen. Återigen är det en ”Caroline” som svarar, men när jag säger att jag har samma ärende som nyss säger hon sig inte veta vad jag pratar om.

– Vi är flera Caroline som jobbar här.

Denna Caroline säger, efter att jag än en gång förklarat att jag vill prata med någon som har information om kompensation för dålig internetanslutning, att det är någon av förvaltarna i Uppsala jag bör prata med. Hon kopplar mig till fastighetsförvaltare Johan Sandberg, som svarar.

– Min chef, Roger Sjöstedt, håller på att förhandla med Hyresgästföreningen om kompensation. Han kan svara på dina frågor, säger Johan Sandberg.

Tillbaka på ruta ett alltså. Jag ber återigen Caroline i växeln om att få bli kopplad till Roger Sjöstedt. Hon säger att han är upptagen, men erbjuder sig att lämna ett meddelande. Jag frågar om jag inte kan få hans direktnummer istället.

– Du har ringt växeln, säger Caroline.

Jag vet. Har ni inte Roger Sjöstedts telefonnummer?

– Inget direktnummer, nej.

Förr fanns ju anställdas telefonnummer på er hemsida. Varför gör de inte det längre?

– För att folk ringde om fel ärenden. Vissa ringde till exempel förvaltaren när en vattenkran var trasig, svarar Caroline.

Jag ber henne be Roger Sjöstedt kontakta mig, och vi avslutar samtalet. Två timmar senare har jag fortfarande inte fått kontakt med vare sig honom eller Anton Cliffmark, trots upprepade försök.

Dianna Zeleskov, ordförande i HUS, bekräftar att förhandlingar med Heimstaden angående kompensation pågår.

– Jag kan inte säga mer, det är sekretess. Det drar ut på tiden eftersom det finns saker vi måste undersöka först, säger hon.

Heimstaden utlovade ersättning för mer än ett år sedan. Kommer de berörda hyresgästerna överhuvudtaget att få någon kompensation?

– Det vet jag inte, svarar Dianna Zeleskov.