Pressbild Ulrika Sultan vill med sin nya bok visa hur teknik kan förändra världen.

”Teknik handlar om människor”

Länder som Ryssland och Botswana ligger långt före Sverige när det gäller att tillvarata tjejers teknikintresse. Med sin nya bok vill doktoranden Ulrika Sultan hjälpa tekniklärare att visa elever hur teknik kan förändra världen.

Det jag minns från teknikundervisningen i högstadiet är att vi skulle löda något och att jag misslyckades. Inget jag kände att jag skulle ha användning för direkt. Jag var mest sur över att de där två (?) veckorna teknik man pliktskyldigt lagt in i NO-blocket drog ned mitt snittbetyg.

Ulrika Sultan är doktorand, tekniklärare, och undervisar blivande tekniklärare vid Linköpings och Örebro universitet. Med sina dreads får hon ofta höra att hon inte ser ut som en tekniklärare. Nu har hon gett ut en bok vars syfte är att bredda synen på teknikämnet och bibehålla flickors teknikintresse.

– Jag blev i upplösningstillstånd när jag gick igenom vad andra forskat om och såg att det finns kunskap om hur man kan göra teknikundervisningen mer inkluderande. Kunskapen är inte tillräckligt tillgänglig och lärarna har ont om tid, säger Ulrika Sultan.

I samma veva ringde Teknikföretagen och undrade om hon ville bli redaktör för en bok med avstamp i hennes forskning kring flickors teknikintresse.

Boken ”Teknik– tio lektioner i att förändra världen” går nu att beställa kostnadsfritt för lärare, eller ladda ned gratis. Den är speciellt utformad för att motverka de faktorer som får flickor att tappa intresset för teknik. Forskning visar att upp till årskurs fem är teknikintresset lika stort hos båda könen, men där någonstans tappar man många flickor.

– Det var när jag var över 30 och läste en fristående kurs i teknik för lärare som jag insåg att jag har hållit på med teknik hela livet. Pojkar fick ofta höra att de var tekniska, medan jag fick höra att jag var kreativ. I gymnasiet gick jag estetiskt program med musikinriktning, och där är det ju jättemycket teknik, säger Ulrika Sultan.

Mycket i hennes bok handlar om att förändra synen på vad teknik är. Ulrika Sultans definition av begreppet är allt som är skapat för att lösa problem, det vill säga det mesta vi använder i vardagen.

– Just nu ser jag en kille i rullstol utanför fönstret. Då börjar jag tänka på vad man kan göra för att han inte ska vara funktionshindrad i den här miljön. Det finns otroligt många sätt att ta sig an tekniken. Teknik handlar om människor och samhälleliga relationer, säger Ulrika Sultan.

Hennes bok visar hur läraren kan använda tekniklektionerna till att möta samhällsutmaningar. Det kan handla om att skapa hållbara transportsystem, lösa vattenbrist eller göra sjukvården mer jämlik.

– Ett annat problem är tyvärr brist på behöriga tekniklärare, säger Ulrika Sultan.

I Ryssland, där andelen behöriga tekniklärare är stor och där många dessutom är kvinnor, uppger en stor del av alla femtonåriga flickor att de har ett stort teknikintresse. Ulrika Sultan nämner även Botswana, där det finns en förväntan på att flickor ska vara med och utveckla landet.

– I Sverige tittar vi främst på Storbritannien och USA när vi ska göra internationella jämförelser, men där är det lika dåligt som här i detta avseende, säger hon.

Här läggs gärna fokus på industrin när man försöker locka studenter att läsa teknik. Ulrika Sultan vill hellre prata om hur teknik kan förändra världen. I sin egen undervisning har hon märkt att flickor från länder där teknik har en annan status visar ett stort intresse på lektionerna.

– Det är sjukt coolt med nyanlända elever som är så hungriga på kunskap. Det måste vi ta vara på, så att de också kan inspirerar sina klasskamrater, säger Ulrika Sultan.