Tid för tidiga betyg
Den skola som vi efter reformer under 1970 och 1990 skapat för oss själva sviker de svagaste eleverna. Att betygssättning sker först i åttonde klass gör att lärare och föräldrar missar var svagheterna hos deras skolbarn ligger. Det försvårar möjligheterna att rätta till problemen innan övergången till gymnasium, och senare – även högskola, ska ske. Tidiga betyg skapar den klassresa som behövs för att ge alla barn samma grundförutsättningar att själva välja sin framtida karriärsbana.
Anna Sjögren på Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering (IFAU) har gett ut en rapport som visar resultatet av att inte längre ha betyg i lägre stadier. Under 70-talet avskaffades dessa nämligen i svenska låg- och mellanstadier. 1990 blev skolan kommunaliserad. Skolors kvalitet avgörs numer av kommunernas olika standard samt av politikernas ambitioner och kompetens. Studien visar att barn från ekonomiskt svaga och studieovana familjer drabbas hårdast av betygsreformen. Det är främst gruppen flickor från lågutbildade familjer som klarar sina gymnasiestudier sämst och fortsätter därför inte heller till högskolan. Tidigare betyg behövs för att skapa en rättvisare grund för elever att få möjlighet att bestämma över sin egen framtid.
Att tidigarelägga betyg kan vara ett tidigareläggande av krav och press på eleverna. Man känner en högre arbetsbelastning i unga år. Men pressen ett barn känner, när man först i åttonde klass upptäcker att resultaten inte kommer att räcka för att fortsätta till gymnasiet med sina andra klasskompisar, måste vara långt värre än att alla gemensamt får betyg i tidigare skolår och därigenom medvetandegöras om eventuella svårigheter och hur man ska ta tag i dem.
Betyg öppnar ögonen för såväl läraren, eleven som föräldrarna. Man blir medveten om vad som går lätt i utbildningen och vad som behöver arbetas mer på. Läraren får i och med tidigare betyg en större möjlighet att redan i ett tidigt stadium tillgodose varje enskild individs behov.
Införandet av tidiga betyg gynnar alla elever i skolan. Problematik upptäcks i ett tidigt stadium och kan åtgärdas. Därmed skapar man en bättre bana och grund för alla elever att stå på inför framtida studier och arbete. Att inte få fortsätta skolgången tillsammans med sina klasskamrater kan vara jobbigt för många. Med tidigare betyg tydliggörs elevernas nivå och därmed finns förutsättningar för att skapa sig en framgångsrik framtid.
Om tidigare betyg införs kommer lärare och föräldrar medvetandegöras om elevernas läge och var störst fokus behöver läggas. Fler elever kommer att godkända klara grundskolan och kunna välja den gymnasie- och eftergymnasiala utbildning som passar just den individen. Eleverna kommer att bli bättre rustade för att klara övergången ifrån låg- och mellanstadiet till högstadiet.
En skola med tidiga betyg ger alla elever samma möjlighet till utveckling och utbildning oavsett kön och klasstillhörighet. Kunskap är grundstenen till ett välfungerande samhälle och därför behöver fler få möjlighet att kunna lägga grunden för sin egen framtid.