Kontakterna med arbetslivet måste öka
Många studenter oroar sig för att inte få ett kvalificerat jobb efter examen. Oron är till stor del obefogad, men tydligare satsningar på arbetslivskontakter under studietiden skulle göra studenterna mer medvetna om sin kompetens. Tyvärr sker dessa satsningar i allt för liten utsträckning.
Många studenter som läser juridik, ekonomi, samhällsvetenskap, systemvetenskap och personalvetenskap är oroliga för att inte få ett kvalificerat jobb efter examen, trots att Juseks senaste arbetsmarknadsundersökning visar att tre av tio fick jobb redan innan de hade avslutat studierna, och knappt fyra av tio inom 1–3 månader. De flesta nyexaminerade har också fått kvalificerade arbeten. Oron är till stora delar obefogad.
Jusek har under de senaste åren glatts åt en positiv trend där allt fler nyexaminerade varit nöjda med stödet, informationen och inspirationen om arbetsmarknaden från högskolor och universitet. Vi vet också att det ute på lärosätena finns många väldigt uppskattade och engagerade studievägledare, som sliter för att förbättra informationen. Men årets arbetsmarknadsundersökning visar tyvärr att den positiva trenden har brutits. Färre är nu nöjda med informationen om arbetsmarknaden och kontaktytorna gentemot arbetslivet. Andelen som tycker att lärosätet underlättade kontakten med arbetslivet har minskat med hela sex procentenheter.
Studenterna har givetvis ett eget ansvar att ta reda på hur arbetsmarknaden ser ut och fungerar. Men lärosätena ska samverka med det omgivande samhället och informera studenterna om arbetsmarknaden och vilka jobb som en utbildning kan leda till. Vår undersökning visar att var tredje tillfrågad anser att lärosätet inte underlättade arbetsmarknadskontakten.
Vi vill att lärosätena skapar kontaktytor med arbetslivet, att det ges utrymme för praktiska inslag under studietiden och att studenterna blir inspirerade till att starta eget. Det borde vara en prioriterad fråga att stärka utbildningarnas arbetsmarknadsanknytning. Vi får hoppas att vi i framtiden ser att färre studenter känner oro och att fler upplever att deras lärosäte har hjälpt dem i kontakten med arbetslivet.
Robin Moberg
Projektledare utbildningsfrågor, Jusek
nbsp;