Normkritiska perspektiv i undervisningen
Vi i VSF Uppsala vill driva frågan om att normkritiska perspektiv ska genomsyra all undervisning vid Uppsala universitet. Normkritik handlar om att synliggöra och ifrågasätta normer och privilegier som samhället idag genomsyras av baserat på bland annat kön, klass, etnicitet, sexualitet och funktionalitet. nbsp; Det handlar om att komplettera den kanon som idag ges via undervisningen med genusperspektiv, marxism och medvetenhet om koloniala strukturer. Detta skulle ge studenter redskap att tänka kritiskt, ifrågasätta gamla sanningar och i slutändan driva forskningen framåt.
Ofta lyfts det fram att normkritiska perspektiv är svårt att föra in i utbildningar som inte handlar om humaniora och samhällsvetenskap. Men bara för att det är svårt är det inte samma sak som att det inte går eller inte skulle behövas.
Vi i VSF Uppsala inser och anser att normkritiska perspektiv är viktigt inom alla vetenskaper, från naturvetenskapen där kvinnor länge förbisetts inom medicinsk forskning, till historieundervisningens mans– och västfixerade berättelse, till ämnet ekonomi där de kapitalistiska sympatierna är tydliga.
Vetenskap fri från normer är knappast möjlig, därför är kritiska perspektiv en förutsättning för fritt och progressivt tänkande. Universitetet måste börja erbjuda de redskap för ifrågasättande som normkritiska idéer, och arbeta för att normkritiken blir en självklar del av undervisningen. Idag framförs normkritiska perspektiv ofta som något påtvingat i form av någon enstaka föreläsning där kritisk hållning gentemot respektive vetenskaps normer snarast framstår som suspekt. Det vill VSF ändra på Vi i VSF Uppsala anser att det normkritiska ska vara en lika självklar del av undervisningen som utbildningarnas övriga delar. nbsp;Att tillåta fler än ett perspektiv handlar om utbildningskvalité och rättvisa.
nbsp;
Miranda Cox
Lukas Löfling
Kanie Korsed
Magne Björklund
Rikard Engblom
VSF Uppsalas fem första namn i kårvalet 2013
