Att tänka på när du köper cykel
Köpa nytt:
När du ska köpa en ny cykel är dessvärre devisen “du får vad du betalar för” alldeles för sann. Med det sagt ska cykeln naturligtvis, oavsett prisklass, fungera för det ändamål den är avsedd för: att cykla på. Men man får vara beredd på att en ny cykel som inte går på mer än 1-2000 kronor till exempel ofta rostar snabbare och är hafsigare ihopmonterad än en ny cykel i 5-10 000-kronorsklassen. Därför är det viktigt att du direkt efter att du har köpt cykeln testar så att bromsar och växlar fungerar som de ska och ser till att inga delar sitter löst eller snett. Skulle det vara något fel på den – gå direkt tillbaka till cykelhandlaren och be om en ny vara eller att de fixar den du har. Oavsett hur billig cykel du har köpt har du enligt konsumentköplagen alltid tre år på dig att reklamera varan om den visar sig ha varit trasig från början, men gör du det inom sex månader efter köpet ligger ansvaret på försäljaren att bevisa att det inte var något fel på varan vid försäljningen, därefter ligger bevisbördan hos dig.
Cykelhandlaren har skyldighet att informera dig som köpare om förhållanden rörande cykelns egenskaper som kan ha inverkan på ditt köp. Att, som cykelhandlaren i Dominikas fall, i efterhand påstå att cykeln gick sönder därför att kunden var för tung för den, är alltså inte okej – det måste försäljaren informera om innan köpet om hen tror att köparens vikt kan orsaka problem vid användning.
Du har alltid tre års reklamationsrätt på din cykel (förutsatt att du köpt den inom EU). Det innebär att om cykeln inte fungerar som den ska måste säljaren reparera eller byta ut varan utan kostnad, ge dig rabatt eller alla pengar tillbaka. Vilket av dessa alternativ som blir aktuellt beror på hur stort felet på cykeln är -- det vanligaste är att du får den lagad eller att du får byta till en annan vara. För att du ska få pengarna tillbaka måste felet vara väsentligt.
Ibland (ganska ofta) kan cykelhandlaren erbjuda dig särskild garanti som antingen ingår i köpet eller som du får betala extra för. I vissa fall kan dessa garantier ge dig ett extra skydd, men ofta är det bara en onödig utgift som du klarar dig utan. Reklamationsrätten på tre år har du alltid, oavsett om du får extra garanti eller inte. Har du en bra hemförsäkring behöver du ofta heller inte köpa till någon försäkring i affären.
Vill försäljaren slippa stå för garantin måste de kunna bevisa att du har vanvårdat cykeln eller inte använt den på rätt sätt, att du har struntat i skötsel- och serviceanvisningar, eller att det har skett en olycka efter att du har fått varan.
Tänk på att ju längre du dröjer med att reklamera ett fel, desto större blir din bevisbörda. Och glöm för guds skull inte att spara ditt kvitto
Köpa begagnat:
Att köpa en begagnad cykel kan vara ett bra sätt att få tag på en ganska bra cykel till ett bra pris. Dessutom är begagnade cyklar ofta mindre stöldbegärliga. Däremot kan det vara lite svårare att få rätt i en eventuell konflikt med försäljaren. På det stora hela skyddas du av konsumentköplagen på samma sätt som när du köper en nytillverkad cykel. Däremot har du större ansvar att undersöka cykeln innan du köper den. Du köper den nämligen cykeln i så kallat befintligt skick och har därmed undersökningsplikt. Syns det tydligt att handbromsen inte fungerar som den ska? Då har försäljaren ingen skyldighet att reparera den om du kommer tillbaka med cykeln.
Är cykeln däremot i sämre skicka än vad du hade kunnat förvänta dig i förhållande till priset? Då har du fortfarande samma rätt att reklamera varan som om den hade varit helt ny.
Tänk också på att kolla så att däcken, kedjan, handtagen, och så vidare, inte är trasiga. Du är en fara för dig själv och andra om du inte har en trafikduglig cykel och då spelar det ingen roll om du sparade några hundralappar på att köpa en begagnad.
från privatperson:
Ofta kan man hitta billiga cyklar på till exempel blocket eller tradera, och oftast är det då privatpersoner som säljer cykeln. När du köper en vara av en privatperson gäller inte konsumentköplagen, utan endast den så kallade köplagen. Den betyder dock inte mycket. Viktigt att veta är att köplagen inte är tvingande och att det därför är viktigt att du och säljaren kommer överens om de villkor som ska gälla för köpet. Varan är enligt säljlagen att anse som felaktig om den inte är som säljaren har sagt, att den är i mycket sämre skick än du hade kunnat ana eller om säljaren har låtit bli att upplysa dig om allvarliga fel som hen kände till. Men säljaren kan i exempelvis annonsen friskriva sig från ansvar för fel och då är det svårt att bevisa att du har rätt till ersättning. Upprätta därför gärna ett avtal som ska gälla för er båda innan köpet genomförs. Och tänk på att vara noga med att inspektera cykeln innan du köper den.
Tycker du att dealen verkar vara för bra för att vara sann? Det kan den mycket väl vara. Inte sällan säljer folk stulna cyklar via annonser och om du misstänker att så är fallet -- avstå från att köpa den. Den som har fått sin cykel stulen har laglig rätt att få tillbaka den, även om du har betalat för den. För att vara på den säkra sidan, be att få se originalkvittot från den du köper cykeln av. Svarar du på en annons och säljaren svarar att cykeln är såld men att hen “kan skaffa fram en annan” – tacka nej. Hur många cyklar är det troligt att en person lagligt har i rockärmen liksom?
ARN testar inte fall där försäljningen skett mellan två privatpersoner. Om du och säljaren inte kommer överens i en tvist kan du däremot vända dig till tingsrätten, men det kan då sluta med att du får betala rättegångsavgifter om tvisten skulle avgöras i domstol.
Försäkring:
Cykelstölder är enormt vanligt i Uppsala. Nästan alla studenter man börjar prata om det med har fått minst en cykel stulen. Har du en hemförsäkring är du dock skyddad både om din cykel stjäls från och utanför bostaden eller om den stjäls någon annanstans. Har du en väldigt dyr cykel (typ över 20 000) bör du teckna tillägg “värdesak” så att du kan få tillbaka allt den är värd.
Tänk på att låsa din cykel noga och gärna med dubbla lås och notera cykelns ramnummer om du behöver anmäla den stulen. Ramnumret brukar sitta på främre stolpen under styret, eller på cykelns undersida mellan pedalerna.
Informationen är hämtad från Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument. Vill du veta mer? Gå in på hallakonsument.se