Annons
Annons
vattenkokare
Om vattenkokaren går sönder efter att garantin gått ut måste du bevisa att felet fanns när du köpt den för att få den lagad.
Foto: Santeri Viinamäki

Konsumentkollen: reklamation inte detsamma som garanti


Konsument Uppsala besvarar studenters konsumtionsfrågor. Till exempel undrar Sigrid om hon kan få tillbaka pengarna för en trasig vattenkokare.

Fråga: Jag köpte ett par skor på rea i en butik. Två dagar senare ville jag lämna tillbaka dem. Jag tog med mig skorna och kvittot, men butiken sa nej. Butiken ger inte öppet köp på reavaror. På kvittot står det ”Öppet köp 10 dagar”. Kan butiken göra så?

Sko-Sally

Svar: Nej, butiken kan inte göra så. Det är upp till butiken om de vill erbjuda öppet köp eller inte. Men det måste tydligt stå på kvittot. Om butiken inte ger öppet köp på vissa varor måste det stå på kvittot. I ditt fall stod det ingenting om att reavaror inte skulle omfattas av öppet köp. Därför kan du kräva att få lämna tillbaka skorna. De bestämmer också hur länge öppet köp ska gälla och vilka varor som inte ska ha öppet köp. Men det måste tydligt stå på kvittot.

 

Fråga: Jag har en gammal cykel som är utrustad med ringklocka, lampor fram och bak samt bra bromsar. Däremot har reflexerna på ekrarna ramlat av eller blivit stulna utan att jag märkt det. När jag förra veckan blev stoppad av polisen som bötfällde mig blev jag förvånad. 500 kronor fick jag betala. Kan det verkligen vara rätt? Mina lampor lyste och jag trodde att det var tillräckligt.

Reflexlös

Svar: Ja, polisen har gjort rätt som bötfällde dig. En cykel ska vara utrustad med reflexer på ekrarna samt fram och bak. Exakt vilken utrustning en cykel ska ha för att vara godkänd kan du läsa hos Transportstyrelsen.

 

Fråga: Jag köpte en vattenkokare på Coop för lite mer än ett år sedan. Det var ett års garanti på vattenkokaren. Nu har vattenkokaren gått sönder. Jag gick tillbaka till affären för att klaga. Eftersom det gått mer än ett år sedan köpet skickade butiken mig till återförsäljaren. Där vill de inte hjälpa mig utan hänvisar mig tillbaka till butiken. Vad ska jag göra nu?

Sigrid

Svar: Garanti är en sak, reklamation en annan. Du har alltid 3 års reklamationstid för ursprungliga fel, oavsett om återförsäljaren eller Coop lämnat någon garanti eller inte. Har du ingen garanti är det du som måste bevisa att felet fanns där redan när du köpte vattenkokaren. Eftersom du köpt varan hos Coop är det dem du ska kontakta. Om det visar sig att felet fanns redan då du köpte vattenkokaren ska det inte kosta dig någonting att få det lagat. Är det så att vattenkokaren gått sönder för att du har skadat den på något sätt får du stå för kostnaden.


Annons

Annons

Läs mer

2020-03-30 10:19
Har du köpt biljett till evenemang eller resor som inte blir av till följd av coronakrisen? Konsument Uppsala berättar…
2020-03-23 14:22
Om det är billigare att diska i diskmaskin än för hand vet Konsument Uppsala, som också svarar på frågorna om ett…
2020-02-24 13:11
Som statlig myndighet ska Uppsala universitets verksamhet i princip vara en öppen bok för allmänheten. En extreeemt lång…