Konsumentkollen: Hjälp, krämen gav mig utslag!
Fråga: Jag beställde en hudkräm på nätet. När jag fått hem den inser jag att jag köpt fel sort. Jag skrev till företaget att jag ville ångra köpet men de säger att det inte går. Har jag inte alltid rätt att ångra mig när jag handlat på nätet?
Svar: I de allra flesta fall har du rätt att ångra ett köp som du gjort via nätet. Kosmetiska produkter som hudvård och smink brukar klassas som hygienvaror. Hygienvaror brukar ofta vara förseglade och om du har brutit förseglingen har du inte rätt att ångra dig.
Fråga: Jag har sedan en tid tillbaka haft en prenumeration på en skönhetsbox. En gång i månaden får jag en box med nya skönhetsprodukter. Prenumerationen skulle gälla i 12 månader. Nu vill jag inte längre ha boxen och jag kontaktade företaget för att säga upp avtalet. Företaget sa att eftersom jag inte sagt upp mitt avtal inom en viss tid har det förlängts med ett helt år. Jag tycker det låter jättekonstigt. Företaget har inte informerat mig om att avtalet kommer att förlängas. Hur ska jag hantera detta?
Svar: En prenumerationstjänst är antingen tidsbestämd eller gäller tills vidare. Din prenumeration skulle gälla i 12 månader, du har alltså ett tidsbestämt avtal med företaget. Vissa tidsbestämda avtal kan innehålla villkor som gör att avtalet förlängs automatiskt om det inte sägs upp. Om det i ditt avtal finns ett villkor där det framkommer att avtalet kommer att förlängas om det inte sägs upp måste företaget skriftligt påminna dig om detta minst en månad innan du måste säga upp avtalet. Har företaget inte påmint dig i rätt tid har du rätt att omgående säga upp avtalet. Om det inte alls finns något villkor som säger att företaget kan förlänga avtalet så har du också rätt att avsluta avtalet direkt. Gör så att du läser i avtalet vad som gäller vid förlängning och ta kontakt med företaget igen och kräv att få säga upp det på en gång om inte de påmint dig i rätt tid.
Fråga: Jag köpte en ansiktstvål som jag fick en allergisk reaktion av. Jag har aldrig tidigare reagerat på någon hudvårdsprodukt. Kan jag reklamera tvålen?
Svar: Om det är fel på tvålen kan du reklamera den. Kontakta företaget och informera om varför du är missnöjd. Om tvålen innehåller någon ingrediens som inte är tillåten eller om innehållsförteckningen är otydlig eller felaktig kan det vara fel på tvålen. Är det så att reaktionen inte beror på ett fel utan på något annat, så som till exempel någon överkänslighet eller annat, är företaget inte skyldiga att åtgärda felet.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.
Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag 13-16, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16.