Ökat intresse för kursvärderingar
I förra numret av Ergo uppmärksammades de brister som Internrevisionen vid universitetet i våras funnit vad gäller hanteringen av kursvärderingar. Bland annat fann de att det inte förekom några värderingar överhuvudtaget på knappt hälften av kurserna som undersöktes och att studenterna sällan informerades om vad tidigare kursvärderingar lett till.
Annika Lundmark, chef vid Sekreteriatet för kvalitet och utvärdering och rektorsråd, konstaterar att stora förbättringar har skett under de senaste åren. En inventering som genomfördes under vårterminen visar på en tydlig positiv utveckling säger hon.
- Vid relativt många institutioner sammanfattar man t ex idag resultaten i rapporter, där de viktigaste resultaten och angelägna åtgärder redovisas, säger Annika Lundmark.
Men även om förbättringar har skett förekommer det dock fortfarande brister. Av inventeringen i våras, där bl a vicerektorerna givit en lägesbeskrivning för sina respektive vetenskapsområden, framgår att låg svarsfrekvens, bristande rutiner i fråga om sammanställningar och förvaring av kursvärderingar och vissa brister i ansvarsfördelningen vad gäller arbetet med kursvärderingarna alltjämt existerar. Om kursvärderingarna ska spela en viktig roll även framledes krävs det ett gemensamt engagemang från både lärare och studenter säger Annika Lundmark.
- Vid den enhet som jag representerar möter jag i mitt arbete många exempel på ett stort intresse både från institutionsledningar, enskilda lärare och från Uppsala studentkår när det gäller arbetet med kursvärderingar. Ett fortsatt arbete för att övervinna de svårigheter som prefekterna och studierektorerna nämner i artikeln (Ergo 10/01) är viktigt. Det är genom ett sådant gemensamt engagemang som kursvärderingsresultaten i ännu högre grad kommer att kunna användas i utvecklingsarbete som präglas av studentinflytande, säger hon.
De nya riktlinjer för kursvärderingar som nyligen tagits fram utgår från högskoleförordningen som säger att högskolan ska sammanställa kursvärderingar samt informera om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten skall hållas tillgängliga för studenterna. I de nya riktlinjerna framgår också prefekternas ansvar tydligare bl a.
Annika Lundmark understryker också att kursvärderingar bara är en del i ett gott studentinflytande.
- Studentinflytande kan förekomma i många olika situationer och sammanhang, såväl i undervisningen som i många andra kontakter mellan studenter och universitetets lärare och tjänstemän. Ett viktigt område för studentinflytande är när studenter medverkar i institutionens planeringsarbete genom att delta i arbetsgrupper av olika slag, vilket också sker på många håll, säger hon.
Fotnot: Varje termin ges ett heldagsseminarium om kursvärderingar. Sedan 1996 har sammanlagt ca 300 lärare och studenter deltagit. På hemsidan www.UoU.uadm.uu.se/kursvard/index.html kan man få konkreta tips och idéer kring hur en god kursvärdering bör utformas m m.