HSV ska prioritera anställningsbarhet
Anställningsbarhet är ett av de övergripande målen i Bolognaprocessen – ett europeiskt samarbete kring högre utbildning där Sverige deltar. Bolognas definition av anställningsbarhet är, fritt översatt, ”förmågan att få en meningsfull anställning, eller själv sysselsätta sig, att behålla sin anställning, samt att kunna förflytta sig inom arbetsmarknaden.” Av den svenska högskolelagen framgår bland annat att utbildning på grundnivå och avancerad nivå ska ”utveckla studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.”
Högskolelagen och Bolognaprocessen har varit utgångspunkten för Riksrevisionens rapport om hur regeringen och berörda myndigheter arbetar för att främja studenternas anställningsbarhet. Högskoleverket, HSV, är en av de myndigheter som fått smaka på Riksrevisionens ris: ”Anställningsbarhet och arbetslivsanknytning har hittills inte varit i fokus i Högskoleverkets kvalitetsutvärderingar”, heter det.
I det nya system för kvalitetsutvärdering som införs vid årsskiftet är det meningen att utbildningens användbarhet ska bli ett prioriterat område. Lärosätenas självvärderingar, studenternas självständiga arbeten och enkäter riktade till studenter och alumner ska ligga till grund för utvärderingen. En skillnad mot tidigare är att fokus ska ligga på resultat, inte processer. Målet är viktigare än vägen dit, är regeringens tanke. Det betyder att HSV inte längre ska fästa så stor vikt vid lärosätenas insatser för att främja studenternas anställningsbarhet – praktik, karriärvägledning och liknande – utan hur anställningsbara studenterna är när de har avslutat sin utbildning. Exakt hur det ska gå till är inte alldeles klart, berättar Magnus Hjort, chef för HSV:s utvärderingsenhet.
– Det blir svårt, men vi jobbar på att hitta en lösning.
Men en sak är säker: det kommer inte att ske genom att undersöka hur många tidigare studenter som faktiskt blir anställda inom en viss tid efter examen.
– Vem som får jobb och inte beror på många faktorer som inte lärosätena kan kontrollera. Vår uppgift är att utvärdera hur väl de lever upp till målen i högskolelagen, säger Magnus Hjort.