Vanligt jobb inte enda vägen för kreativa studenter
Markus Larsson, Lovisa Mörner, och Philip Svanfeldt är några av personerna bakom företaget Academic Boardgames, som nyligen lanserade sällskapsspelet ”The Art of Science”, ett kunskapsorienterat sällskapsspel särskilt utvecklat för naturvetare och teknologer. De subtila detaljerna röjer att spelets skapare känner sin målgrupp väl.
– Om man kör ett långt spel och får full poäng i alla kategorier, råkar det vara så att man får 42 poäng. Har man läst ”Liftarens guide till galaxen” vet man att 42 är svaret på ”den yttersta frågan om livet, universum och allting”, berättar Markus Larsson.
De är alla studenter på Entreprenörsskolan, som är utvecklad särskilt för naturvetare och tekniker vid de långa utbildningsprogrammen.
– Spelet var inte vår idé från början. Det var tre killar som kom till oss på Entreprenörsskolan med en idé om hur spelet skulle vara utformat. Från det stadiet fick vi fortsätta utveckla spelet, göra upp marknadsplaner och liknande, berättar Lovisa Mörner.
Snart blev projektet för stort för Entreprenörsskolan.
– Vi har ju våra andra kurser samtidigt. Det slutade med att vi tre gick ihop med grundarna och startade företaget Academic Boardgames.
I oktober lanserar de sitt andra spel, ”Guesstimates”. Här gäller det att uppskatta siffror på ett smart sätt. Det kan till exempel handla om att uppskatta “hur många grisar det finns i Österrike” eller “hur många golfbollar det ryms i Globen”. nbsp;
I en annan del av Uppsala universitet är fem studenter från kandidatprogrammet i kulturentreprenörskap i full färd med att inreda it-avdelningens nya lokaler i Observatorieparken.
Solen lyser in genom fönstren på nedervåningen. Det är ljust, högt i tak och mycket växtmönster på väggarna – blad och medaljonger. Projekt Kiwi. Ett i raden av praktikmoment för Christina Andersson, Tuva-Li Peter, Linda Eriksson, Sigrid Hadenius och Paulina Pereaux på kandidatprogrammet i kulturentreprenörskap.
– Vi har verkstadskurser och mycket praktikmoment. Just det här handlar om att inreda it-villan, att få till en rolig och inspirerande arbetsmiljö istället för en vanlig, tråkig kontorsmiljö. Men vi har bara två veckor på oss att bli klara, säger Christina.
Det var inte länge sedan de hade sitt första möte, men de har redan hunnit undersöka universitetets möbellager och beställa ergonomiska kontorsmöbler från Kinnarps.
– Vi fick tänka på att det ska vara bekvämt – det gick inte att skaffa pinnstolar precis. Vi hade möte med it-avdelningen på deras kickoff och fick mycket bra feedback. Egentligen skulle Kinnarps ha gjort jobbet, men så utlyste de uppdraget till oss på programmet och vi fick göra en liten audition – och så valdes vi fem ut, säger Paulina.
Det har länge varit tal om att samla it-avdelningen under ett tak, och de fem inredarna tycker att det är roligt att få vara med och utforma arbetsmiljön nu när det äntligen blir av. De är överens om att det viktigaste är att det är trivsamt – det ska vara en skön stämning i lokalerna. Det pratas mycket om vad som ska hamna på väggarna, blir det tavlor från universitetets konstsamlingar?
– Jag propsar på att det ska bli filmaffischer, säger Sigrid. De andra håller med.