
Mattecoacha på nätet
Numera nbsp;kan Uppsalas grundskoleelever (från årskurs 4) och gymnasieelever sitta hemma vid datorn och få hjälp i matematik via internet – av coachande studenter.
– Det var en högstadieelev som för fyra år sedan föreslog, för ett av nbsp;Uppsala kommuns ungdomsforum, att det borde finnas mattehjälp via internet. Man tyckte att det var en bra idé och projektet kom igång 2007, säger Viktoria Westlund, som är projektledare för Lxcoach – som projektet heter. nbsp;
Eleven som kom på förslaget heter Annika Kaija, idag studerar hon agronom- och livsmedelsprogrammet på SLU.
– När min mamma inte längre kunde hjälpa mig med matteuppgifterna i skolan så skrev jag frågor till några kompisar genom msn. Det var så jag kom jag på idén – att det skulle vara toppen med mattehjälp via internet. Allt annat finns ju på internet, så varför inte detta?, säger Annika Kaija.
Annika Kaija hann själv inte ta del av tjänsten eftersom den startades när hon var färdig med matematiken på gymnasiet. nbsp;
– nbsp; nbsp;Men nu jobbar jag själv som mattecoach när jag får tid, säger Annika. nbsp;
Konceptet mattehjälp via internet har spridit sig och finns även i Stockholm. Viktoria Westlund berättar att det finns drygt 40 mattecoacher i Uppsala, många studerar på Ångström eller Uppsala Biomedicinska Centrum, BMC, och de flesta arbetar ideellt. De som är med i den så kallade coachpoolen får däremot betalt. Coachpoolen består av ett gäng studenter som sitter nbsp;i en särskild lokal, varje måndag till torsdag mellan klockan 17–20, för att genom internet svara på elevernas mattefrågor.
Civilingenjörsstudenten Ida Enjebo fick en flyer som informerade om studenter som sysslade med mattecoaching, när hon började plugga i Uppsala. Nu arbetar hon själv som coach.
– Jag tyckte det lät som en bra grej, det är kul att kunna hjälpa till. När jag sitter hemma och själv pluggar framför datorn så är det skönt när en elev är online och ställen en mattefråga. Då får jag en paus i mina egna studier, säger Ida, och tillägger att de flesta som frågat henne är elever i årskurs 7 upp till gymnasiet.
Det är via msn och facebook som coachingen sker. När studenterna coachar så gäller det att förklara på ett sätt som gör att eleven själv kommer fram till lösningen – att bara ge rätt svar på en gång går förstås inte.
Men är det inte svårt att coacha någon och förklara exempelvis matematiska formler genom text på en skärm?
– Det är en utmaning, och visst är det lättare att förklara när man träffar personen, men det går, säger Ida. nbsp;
Annika Kaija håller med.
– nbsp; Matte är ju mycket logik, det handlar inte om att tipsa om bra formuleringar, utan det handlar om hur man ska tänka. För till exempel lärarstudenter är det här ett bra och lärorikt tillfälle att praktiskt tillämpa sina kunskaper, säger Annika, som rekommenderar andra studenter som gillar matte och vill hjälpa till, att coacha elever.
– nbsp; Det blir ju en bra grej i cv:n, säger Annika.
Vill du veta mer, besök:
nbsp;
nbsp;