
Status att läsa vidare
– I Iran är det hög social status att ha en högskoleutbildning.
nbsp;
Zohreh Khoban kom till Sverige som fyraåring. Idag, 20-år senare, läser hon första terminen på masterprogrammet i politik och internationella studier vid statsvetenskapliga institutionen vid Uppsala universitet. nbsp;
– Jag tycker att det är intressant med politik och samhällsfrågor, särskilt kvinnors rättigheter och roll i utvecklingsländer, säger hon.
Zohreh upplever själv att hon är ganska ensam om att ha utländsk bakgrund på sin institution. Vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap, dit statsvetenskapliga institutionen hör, är också det område där andelen studenter med utländsk bakgrund är lägst. Ändå är det fler iranier inskrivna vid humsams institutioner än vid något av de andra vetenskapsområdena. Studenter födda i Iran är den näst största gruppen studenter med utländsk bakgrund inom alla vetenskapsområden, liksom vid universitetet i stort. nbsp;
– Det innebär en väldig social status att vara akademiskt utbildad i Iran. Där använder man ofta titlar som läkare eller ingenjör när man pratar om någon, och även de som inte har akademiska föräldrar uppmuntras att läsa vidare, säger Zohreh Khoban, men tillägger att alla förstås har sina personliga skäl till varför de väljer att studera vidare.
Hon berättar att alla hennes jämngamla kusiner i Iran läser vid universitetet och för henne själv var det en självklarhet att studera vidare. Båda hennes föräldrar är akademiker, men har alltid varit noga med att lämna alla valmöjligheter öppna för Zohreh och hennes syster. nbsp;
Enligt Zohreh Khoban så har just läkare och ingenjörer särskilt hög status i Iran. Det är inte något som direkt avspeglar sig i statistiken över fördelningen mellan vetenskapsområdena vid Uppsala universitet, men som kanske skulle bli tydligt om man istället tittade på institutionsnivå. nbsp;
– Mina släktingar i Iran förstår inte riktigt vad jag håller på med, vad det är för ämne jag läser. Statskunskap kanske också är något annat i Iran, det är så stängt politiskt. nbsp;
Zohreh Khoban tycker nästan att det kan vara för mycket fokus på utbildning inom vissa kretsar i Iran, som att själva utbildningen och den sociala status den ger är det viktiga, nbsp;inte vad man lär sig. nbsp;
– Många kan känna sig pressade av kulturen – att man ska läsa vidare.
Att akademisk utbildning är en stor del av kulturen tror Zohreh Khoban bidrar till att det är så pass många iranier som läser vid Uppsala universitet. Men hon pekar också på andra förklaringar.
– Människor flyr av olika anledningar. Jag tror att många av dem som flydde från Iran var akademiker, säger hon och nämner att det överlag är vanligare att ungdomar vars föräldrar är universitetsutbildade läser vidare.
nbsp;