Kampanj för humanister
Kampanjen anordnades på campus Engelska parken. Färggranna ballonger, läsk i plastmuggar och chokladguldpengar – som ska symbolisera att det visst finns pengar att tjäna inom humaniora – är utplacerade i lokalen innanför stora entrén.
– Syftet med kampanjen är att förändra en attityd, börjar Olof Pettersson, som pluggar språkvetarprogrammet och är med och arrangerar kampanjen. Han berättar att många tenderar att se på utbildningar inom humaniora som en kul grej, men inget som leder till jobb. nbsp;
– Den attityden vill vi få bort. Har man bara en bra idé så finns mycket att hämta, fortsätter han.
Och idéer finns det gott om. Under höstterminen har humaniorastudenter vid Uppsala universitet kunnat anmäla sina projektidéer till kampanjen Investera mera. En jury har sedan tittat på ideérna och valt ut nbsp;8 stycken. Ett av projekten är till exempel en föreläsningsserie kring religiös mystik och litteratur, ett annat är en guidebok om miljövänlig livsstil och ett tredje är utbildningsmaterial om sociala värden i företagsvärlden. nbsp;
Jonas Hagerlid och Edvin Ullman är två av humaniorastudenterna som är aktuella med ett projekt. De har tillverkat ett politiskt sällskapsspel som ställer sig kritiskt till det ekonomiska systemet som orsakat finanskriserna.
– Vi spelar mycket spel och har gjort många egna. Det är en härligt kreativ process, säger Jonas Hagerlid
– Vi har höga förhoppningar, vi hoppas att vi ska få ut spelet på marknaden, att det blir kommersiellt gångbart, säger Edvin Ullman.
Är det tufft att vara humaniorastudent?
– Jag tänker inte så jättemycket på framtid och arbetsliv. Jag är inte så bekymrad överlag, men jag vill satsa på en akademisk karriär. Spelmakandet är som en back-up, och kan vi göra någonting av det vore det nbsp; fantastiskt kul, säger Jonas Hagerlid.
nbsp;