Kampen om läsarna hårdnar


För ett par veckor sedan kom första numret av en delvis ny studenttidning i Uppsala och redan i höstas började UNT dela ut en av sina bilagor gratis till studenter. I förlängningen riskerar detta att påverka Ergos framtid.

Metro Student Magazine har funnits sedan 2007, men det är först nu som man gör en speciell upplaga för Uppsala. Den görs i samarbete med Uppsalas studentnationer. nbsp;
– Avtalet jobbades fram förra terminen, säger Erik Erlandsson, Curator curatorum sedan årsskiftet. Han fortsätter:
– I stora drag går det ut på att vi distribuerar tidningen på nationerna och som tack för det får vi en inlaga i tidningen.
Metro Student Magazine står för trycket av tidningen. Större delen av det redaktionella materialet ser likadant ut i alla landets upplagor, men de sista 16 sidorna fylls med lokala annonser och textmaterial från lokala redaktioner, i Uppsalas fall samordnat av Kuratorskonventet.
Tidningens chefredaktör Calle Magnusson berättar att de redan har etablerat nbsp;ett samarbete med studentkårer på flera orter runt om i Sverige. I vissa fall har de helt inkorporerat de lokala kårtidningarna, som då får tryck och layout betalda av företaget. nbsp;

Sedan i höstas delas även UNT:s City-bilaga ut gratis i alla studentområden i Uppsala. Tanken är att nå ut till fler läsare.
– Vår målgrupp är 25–39-åringar, men med lite mer fokus på det undre spannet, säger Malin Norrgård, redaktör på UNT City.
Således är studenter en viktig grupp, men Malin Norrgård säger att de inte vill rikta sig exklusivt mot studenter. Det förekommer att arrangemang som kräver nationskort tas upp i tidningen, men de skriver även mycket om saker som är öppna för allmänheten. nbsp;
– Vi försöker rikta oss till alla. Vi är ingen renodlad studenttidning, och det har vi inte heller någon ambition att vara, säger hon till Ergo. nbsp;

Oavsett om tidningen är en renodlad studenttidning eller inte riktar den sig till samma läsare och lockar därmed samma annonsörer, vilket kan få konsekvenser även för Ergo. Detsamma gäller för Metro Student Magazine. nbsp;
– Det kan innebära minskade annonsintäkter för Ergo, säger Gusten Holm, ordinarie chefredaktör på Ergo. nbsp;
Vad betyder det för Uppsala studentkår och för tidningen?
– Det leder till att det blir en större summa pengar som kåren måste lägga på Ergo för att kunna fortsätta att göra den typ av tidning som vi har idag.
Vad kan det ha för konsekvenser i förlängningen?
– Om kåren inte har möjligheten eller är villiga att skjuta till de pengarna så måste man kanske skära i Ergo, säger Gusten Holm. nbsp;

nbsp;


Annons

Annons

Läs mer

2024-11-04 13:29
När anmälan stängdes den 15 oktober hade drygt fem procent mer, eller knappt 13 000 personer fler, sökt till…
2024-10-30 09:48
Studentkåren Rindi, ansluten till Uppsala universitets Campus Gotland, står för närvarande utan ordinarie ordförande -…
2024-10-22 13:02
Många prefekter tillträder sina roller innan de är färdiga med prefektprogrammet - och upplever bristande undervisning i…