Rektor i debatt om värdet på humaniora
Humanistiskt initiativ ordnade debatten för att uppmärksamma den sedan länge rådande situationen för humaniorastudenter – för få lärarledda undervisningstimmar. nbsp;
– Jag har pluggat humaniora i tre och ett halvt år och har i snitt haft fyra undervisningstimmar i veckan, säger Malin Lindström, som tillsammans med Malin Hilmersson, Malin Andersson och Johan Gärdebo arrangerar debatten.
De tror att läget för humaniorastudenter riskerar att bli än värre:
– Det har hänt så mycket i den högskolepolitiska världen den senaste tiden, börjar Malin Lindström och syftar främst på regeringens rapport ”Prestationsbaserad resurstilldelning för universitet och högskola”, som i januari i år skickades på remiss och som enligt Humanistiskt initiativ kan innebära ännu fler ekonomiska neddragningar inom humaniora. nbsp;
På plats för att diskutera värdet på humaniora finns Eva Åkesson, rektor för Uppsala universitet, Tobias Krantz från Svenskt Näringsliv, Betty Malmberg, moderat riksdagspolitiker och Ylva Hasselberg, professor i ekonomisk historia vid Uppsala universitet.
Eva Åkesson inleder med att uttrycka att humaniora är en av de mest användbara utbildningar som finns. Hon berättar att humanioraämnen på Uppsala universitet fått ökade anslag de senaste åren, men att det är långt ifrån tillräckligt. nbsp;
Svenskt Näringsliv tillhör dem som kritiserat resursfördelningssystemet till högskolor och universitet, och som vill sänka studiebidraget för utbildningar inom humaniora. Under debatten förklarar Tobias Krantz att humanister har många värdefulla kunskaper att bidra med i näringslivet. Han betonar också vikten av att humaniorastudenter ”visar framfötterna”.
– Den här paneldebatten är ett tecken på det, jag blev väldigt glad när jag fick inbjudan, säger han.
Betty Malmberg trycker även hon på att det är viktigt att humaniorastudenter ”spänner musklerna” och visar vad de går för. Hon talar om nyttan av utbildning och hur den bidrar till välfärd, och vidare om problemen med den höga etableringsålder som råder på arbetsmarknaden.
Den paneldeltagare som får mest respons från publiken är Ylva Hasselberg. Vid några tillfällen får hon vissa att nicka instämmande eller spontant applådera. Hon tar bland annat upp ”akademisk kapitalism” och menar att utbildning har blivit en fråga om att generera det humankapital som är efterfrågat på en global marknad. nbsp;
– Eva Åkesson är vd, universitetet är ett företag och ni studenter är kunder, säger Ylva Hasselberg, och fortsätter:
– Hur var det med utbildningens mål att skapa välfärd och välutbildade människor som törs argumentera och kritiskt granska? Vi måste skippa det ekonomiska tugget
Även om ingen konkret prislapp kommer på tal under den knappt två timmar långa debatten är panelen tämligen överens om att antalet lärarledda timmar inom humaniorautbildningarna är för få, och att humaniora får för lite pengar. nbsp;
– Vi hade inte räknat med att paneldeltagarna skulle berätta hur man konkret ska öka antalet lärarledda timmar för humaniorastudenter, utan vi är väldigt nöjda med diskussionen och de olika åsikter som fördes fram, säger Malin Lindström och fortsätter:
– Som humaniorastudent undrar man ofta varför man har så lite lärarledd tid. Det är svårt att få svar, vilket kan leda till att man blir arg på institutionen och lärarna. Med den här paneldebatten hoppas vi att vi gav en inblick i spelet bakom kulisserna och en förståelse för några av alla de faktorer som påverkar våra utbildningar idag. nbsp;