Liberal Education i fokus
nbsp;
Jörgen Tholin har varit rektor vid Högskolan på Gotland sedan augusti 2009. Ergo träffar honom i Stockholm. Han är där för ett möte på Verket för högskoleservice. När vi ses pratar Jörgen Tholin inte längre om ett samgående – Högskolan på Gotland ska gå upp i Uppsala universitet. nbsp;
– Högskolan på Gotland har funnits i 14 år. Nu kan vi se stora utmaningar framöver och dessa tacklar vi bättre i samarbete med Uppsala universitet än på egen hand.
De utmaningar han syftar på är dels de minskade ungdomskullarna som ingen riktigt vet hur de kommer att slå, dels hårda kvalitetskontroller som väntar högskolesektorn framöver. nbsp;
– Små forskningsmiljöer är särskilt sårbara i sådana granskningar. Även inom områden där vi är framstående är arbetet väldigt personberoende, säger Jörgen Tholin. nbsp;
Även autonomireformen innebär en ökad arbetsbörda för högskolorna, då lärosätena har fått ta över allt fler arbetsuppgifter från staten. nbsp;
Därför började Högskolan på Gotlandfundera över den bästa lösningen för att på lång sikt garantera kvalitativ högskoleutbildning på Gotland.
– Vi spånade väldigt fritt och kom fram till fyra alternativ: Att fortsätta på egen hand, eller ett utökat samarbete med antingen Uppsala universitet, Linköpings universitet eller Södertörns högskola, säger Jörgen Tholin, angående ett antal möten med högskolans personal hösten 2010.
Våren 2011 tillsattes en utredning med uppdrag att titta vidare på förslagen. Eftersom HGo har samarbetat med Uppsala universitet sedan 2008, men inte med något av de andra lärosätena, bestämde man sig för att gå vidare med två alternativ – fortsatt självständighet eller samgående med Uppsala universitet. Av dessa valde man slutligen det senare, och i december 2011 skrev de båda lärosätenas styrelser under en avsiktsförklaring, där det bland annat framgick att man skulle fokusera på tre prioriterade områden: Liberal Education, distansutbildningar, samt forskning och utbildning med regional och internationell anknytning.
Vad var det då som gjorde att Uppsala universitet och Högskolan på Gotland – två till synes väldigt olika och dessutom geografiskt åtskilda lärosäten – började samarbeta? Ergo ställde frågan till Jörgen Tholin.
– Det var före min tid, men jag tror att det handlar om att vi har en gemensam grundsyn. Bildningsfrågor är viktiga för oss – vi vill att studenterna inte bara ska bli utbildade, utan även bildade, säger han. nbsp;
Bildningstanken går igen i konceptet Liberal Education.
– Tanken med Liberal Education är att studenterna inte bara ska bli väldigt spetsiga och oerhört kompetenta inom ett smalt område. Vi ser ett värde i att naturvetare läser humaniora och tvärtom. Det tror jag gör studenterna mer hållbart anställningsbara, säger Jörgen Tholin.
Han påpekar att många av de yrken som dagens studenter kommer att arbeta med i framtiden inte ens finns idag. Med en bredare utbildning i bagaget är studenterna bättre rustade att möta framtidens arbetsmarknad. nbsp;
På HGo har man arbetat med Liberal Education under flera år, men att skapa bredd i utbildningarna kan vara svårt för ett litet lärosäte. Med ett stort universitet, som Uppsala, i ryggen, kommer det att gå betydligt lättare, tror Jörgen Tholin. Även från Uppsala universitets sida säger man sig vara positiv till Liberal Education. nbsp;
– Vi har ambitionen att jobba vidare med det, säger Margaretha Fahlgren, vicerektor vid Uppsala universitet. Högskolan på Gotland har jobbat mycket mer med samgående mellan ämnen och det är något som vi nu får en möjlighet att utveckla tillsammans med dem, tillägger hon. nbsp;
Dessutom kommer några ämnen att bli riktigt starka när man slår ihop de båda lärosätena. Jörgen Tholin lyfter konstvetenskap och arkeologi – som vid ett samgående, enligt honom, skulle bli den starkaste institutionen i Norden inom forskningsområdet – som två exempel. nbsp;
– Nätbaserad utbildning kan vi också utveckla vidare, säger Margaretha Fahlgren. Sen har ön vissa miljöer som vi kan dra nytta av. nbsp;
Hon menar att kombinationen av Gotlands lilla lärosäte och Uppsala universitets bredd ger möjligheter att utveckla kvaliteten vid lärosätena – både på Gotland och i Uppsala. nbsp;
Jörgen Tholin är inne på samma spår. Han påpekar att Högskolan på Gotland är den enda högskola som ligger mitt i ett världsarv, och att Gotland som ö har många värdefulla miljöer, till exempel för att studera Sveriges kulturarv. Men framför allt kan högskolans storlek ge Uppsala nya fördelar. nbsp;
– Det finns en närhet här, mellan lärare och studenter och mellan studenter på olika program, vilket gör det lättare att hitta möjligheter till tvärvetenskapliga samarbeten, säger han. nbsp;
– Storleken ger organisatoriska fördelar och gör det lättare att pröva nya saker. Om Uppsala universitet sätter något på fötter så måste det lyckas, här kan man ibland pröva sig fram, säger Jörgen Tholin.
nbsp;