
Inspirerades av en resekompis
Sara Arons, vd för Drivhuset – som hjälper studenter att starta företag – är ordförande i juryn som utser vinnarna.
– Vi delar ut det här priset för att uppmuntra personer som åstadkommit något och som är bra förebilder. Filip Tysanders företag har vuxit snabbt på bara ett år och har potential att växa ännu mer, säger Sara Arons.
Filip Tysander själv är förstås glad över priset och uppmärksamheten.
– Priset är ett kvitto på att jag arbetar med något som det går att satsa storskaligt på, säger han.
Filips företag, Daniel Wellington, säljer armbandsklockor som i flera modemagasin omnämns som ”it-klockor”. Filip själv beskriver dem som preppy. Klockorna säljs idag i drygt 160 butiker i sex olika länder. Fyra personer, inklusive Filip, jobbar heltid med företaget, vars lokaler finns i Uppsala. Men ytterligare personer är på olika sätt involverade i arbetet.
– Det allra roligaste med att driva företag är friheten att kunna göra vad jag vill. Arbetet är ju en stor del av vår vardag, så det känns otroligt inspirerande att syssla med sådant jag tycker om varje dag, förklarar Filip.
Filip började med företagande när han pluggade ekonomi på Uppsala universitet. Han startade med internetförsäljning av tunna slipsar, som var populära för ett par år sedan. Därefter fortsatte han med att sälja importerade plastklockor från Asien – det var så han kom in i klockbranschen.
– Det är utmärkt att passa på att starta företag när man studerar. Det finns många utbildningar där man har ganska mycket fritid som går att utnyttja. Jag behövde inte lägga ner 12 timmar på plugg utan kunde driva företag vid sidan om, börjar Filip, och fortsätter:
– Hur mycket fritid man har beror förstås också på vilken ambitionsnivå man har när man studerar. Jag satsade bara på betyget godkänt.
Filip Tysander tycker inte att hans namn klingar särskilt modemässigt. Varför företaget heter just Daniel Wellington och inte grundarens eget namn förklarar Filip så här:
– Jag gillar att resa, man träffar så många intressanta människor. När jag tidigare reste runt i Australien träffade jag engelskmannen Daniel Wellington.
Han förklarar vidare att Daniel var väldigt inspirerande och stilmedveten, något som Filip fastande för. Särskilt fastande han för bandet runt Daniel Wellingtons handled.
– Han hade ett militärfärgat natoband – som amerikanska marinkåren använde på 40-50-talet under vatten – till sin rolexklocka.
Idén hade fötts.
– Om jag kunde sätta lite färg på de där natobanden till en urtavla som är väldigt tunn så skulle det kunna fylla ett hål som jag upplevde fanns i preppymodet, förklarar Filip.
Sagt och gjort. Den första klockkollektionen lanserades knappt ett år efter att idén uppstått, och nyligen kom även en dammodell av klockan ut på marknaden. nbsp;
Någon speciell relation med resekompisen Daniel Wellington har inte Filip idag. Men han har förstås berättat att han tillägnat honom varumärket.
– Han tycker det är jätteroligt och ärande, säger Filip.
Filip Tysander och ytterligare tre finalister går nu vidare till en nationell final där de kommer att tävla mot alla regionala finalister i Sverige.
nbsp;