
De vill rädda Cemus
Det började som vaga rykten i korridorerna. Men nu, knappt en månad innan förslaget om fördelningen av nedskärningarna på den Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten ska klubbas igenom, har studenterna fått det bekräftat: Cemus blir av med studieplatser som motsvarar 34 procent av sin utbildning – om förslaget som presenteras den 24 oktober går igenom. Övriga Teknat blir av med studieplatser motsvarande 4,7 procent. Anna Bergentz, Sara Hadfy Högström, Maria Wikenståhl och Sofia Östblom är några av de som nu tagit upp kampen för Cemus.
– Det här innebär att ledningen för Teknat vill ta bort det bästa man har på universitetet. Hållbar utveckling är det mest aktuella och viktiga ämne som finns och något man istället borde satsa mer resurser på. Jag tror inte ledningen förstår vad den håller på att göra, säger Anna Bergentz.
De engagerade studenterna ställer sig oförstående till förslaget och är starkt kritiska.
nbsp;– Vi förstår att universitetet kommer att tvingas skära ner och vi ifrågasätter inte nedskärningarna i sig, utan det är den oproportionerliga fördelningen som vi motsätter oss, säger Anna Bergentz.
Alla fyra har läst hållbar utveckling A, några också fortsättningskursen. De uppskattar den utbildningsmodell som finns på Cemus där studenterna själva utformar och driver kurser på grund- och avancerad nivå, i samarbete med lärare och forskare vid Uppsala universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU. nbsp;
– Hur ska man nu ha råd att fortsätta med den här utbildningsmodellen? Det finns inga tvärvetenskapliga A och B- kurser i hållbar utveckling någon annanstans än i Uppsala. Jag är glad att jag läste A-kursen förra året, för det kanske inte blir möjligt i framtiden, säger Maria Wikenståhl.
De fyra berättar att de önskat få reda på förslaget långt tidigare, för att hinna få till en god dialog med ledningen på Teknat.
– Om man inte lyssnar på vad studenterna som påverkas av nedskärningarna tycker och tänker, vilka ska man då lyssna på? Vi vill inte att de 34 procenten ska läggas på någon annan avdelning, utan att de fördelas mer rättvist mellan alla, säger Anna Bergentz.
En anställd på Cemus, som vill vara anonym, kommenterar nedskärningarna så här:
– Utbildningen på Cemus är relevant för hela universitetet och fortsätter att växa för varje år. Att förlora en tredjedel av våra resurser för utbildningen vore förstås katastrofalt. Vi hade hoppats på att Uppsala universitet i och med ny rektor med intresse för frågorna skulle satsa på utbildning för hållbar utveckling, och att Teknat-fakulteten skulle kunna ta ett fortsatt stort ansvar för Cemus studentdrivna utbildning.
Hur kommer de eventuella nedskärningarna att drabba studenter och anställda på Cemus?
– Vi vill helst inte lägga ner några kurser, men alternativet att avskeda eller dra ner på arbetstid som i slutändan påverkar kursernas kvalitet är inte heller tilltalande. Men hur vi än väljer att prioritera så drabbas utbildningsutbudet och kvaliteten, säger den anställda till Ergo.
Björn Gembert är biträdande kanslichef på Kansliet för naturvetenskap och teknik. Han arbetar med att ta fram beslutsunderlag åt fakultetsledningen på Teknat.
– Vi måste skära ner eftersom vi har fått mindre uppdrag jämfört med förra året. Vi kan alltså inte utbilda lika många studenter. Fakulteten vill satsa långsiktigt och därför väljer man att prioritera sina utbildningsprogram. Det innebär att man måste skära ner på fristående kurser, säger Björn Gembert.
Men varför denna oproportionerliga fördelning?
– Det är ingen som är glad över det här. Vi har inte behövt göra prioriteringar tidigare, då har vi kunnat släppa fram alla studenter. Men nu måste vi prioritera och då blir det programmen. Vi har uppdrag av regeringen att utbilda fler ingenjörer.
Hur ska Uppsala universitet värna en hållbar utveckling?
– Studier i hållbar utveckling är inte bara något som bedrivs på Cemus. Det finns med i många av våra utbildningsprogram, till exempel civilingenjörsprogrammet i energisystem och i miljö- och vattenteknik.
Flera studenter upplever att de inte fått tillräcklig information om det här förslaget. Varför ?
– Vi vill naturligtvis informera så mycket vi kan, men den naturliga informationskanalen är i de grupperingar där det finns studentrepresentanter och förslagen på nerskärningar har diskuterats i sådana organ.
På nätet debatteras Cemus framtid flitigt. En student har dragit igång en webbkampanj i syfte att samla in digitala namnunderskrifter för att ”rädda Cemus”, att lämna till Teknats ledning. Den 27 september har man 483 stycken namnunderskrifter.
Kan studenternas engagemang och försökt till att rädda Cemus påverka beslutsprocessen?
– De kan jag ju inte säga. Fakultetsnämnden måste ju göra en prioritering, vi måste skära ner. Så är det, säger Björn Gembert.
Uppsala studentkår har en dialog med amanuenser – anställda studenter som undervisar – och studerande på Cemus:
–Det finns anledningar till varför nedskärningar görs. Men om studenterna tycker att dessa är orättvisa så förmedlar kåren deras oro. Vi har studiebevakare på Teknat och studentrepresentanter i de beslutande organisationerna som lyfter synpunkter och orosmoment, säger Klara Ellström, ordförande vid Uppsala studentkår.
Rektor Eva Åkesson berörde nedskärningarna på Uppsala studentkårs fullmäktigemöte den 17 september, efter en fråga från en Cemus-student.
– Det gör ont var man än skär, sa hon.
CEMUS
Cemus är en del av Uppsala centrum för hållbar utveckling, CDS Uppsala, vid Uppsala universitet och Sveriges lantbruksuniversitet, SLU. Cemus står under Uppsala universitet och den Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten, Teknat.
Utbildningen som bedrivs här berör miljö och hållbarhet. Kurserna är mång- eller tvärvetenskapliga. Det betyder att de är öppna för studenter från alla vetenskaper och att kursinnehållet utgår från problemställningar snarare än ämnesområden. Cemus har 25 anställda, de flesta studenter som är anställda som amanuenser.
Cemus leds av ett programråd och styrelse vid CSD Uppsala, som består av representanter från SLU och Uppsala universitets samtliga fakulteter, och ett antal studentrepresentanter.
Cemus fungerar också som en mötesplats för lärare, forskare, studenter och andra samhällsaktörer med intresse för miljö-, utvecklings- och hållbarhetsfrågor. Här finns också ett tvärvetenskapligt forsknings- och doktorandforum, CEFO, för forskare och doktorander på Uppsala universitet och SLU.
I år firar Cemus 20-årsjubileum. nbsp;
Källa: www.cemus.uu.se