Annons
Annons

Nomineringsdags


Nu är det återigen dags för studenterna att nominera sina favoritlärare vid Uppsala universitet till 2013 års pedagogiska pris. Ergo har pratat med fyra tidigare vinnare.

Henrik Johansson, universitetsadjunkt vid institutionen för neurovetenskap och vinnare av 2012 års pedagogiska pris inom medicin och farmaci.

1) Vad gör en bra pedagog?
– Jag tror det handlar om att locka fram entusiasmen och nyfikenheten hos studenterna så att de blir sugna på att lära sig mer. Sedan tror jag även det är viktigt att man ser individerna. Det går inte att förutsätta att alla lär in på samma sätt.

2) Vad har det betytt för dig att få priset?
– Oerhört mycket mer än vad du kan tro. I och med att det är studenterna som nominerar visar det att man på något sätt nått fram och lyckats. Det här är den finaste formen av bevis som visar att man är på rätt spår.


Ebba Elwin, universitetslektor vid institutionen för psykologi
och vinnare av 2012 års pris inom juridik och samhällsvetenskap.

1) – Du är engagerad och påläst, och lyckas nå fram med det du vill. Något jag förhoppningsvis gjort.

2) – Förutom allt det där vanliga som att det är jätteroligt är det också väldigt motiverande. Det stärker motivationen att jobba vidare med pedagogiska frågor.


Ingrid Ahnesjö, professor vid institutionen för ekologi och evolution
och vinnare av 2010 års pedagogiska pris inom matematik, naturvetenskap och teknik.

1) – Engagemang, intresse och studentkontakt är tre viktiga ingridienser. Sedan tror jag även det är bra att man jobbar i växelverkan, det vill säga att man får återkoppling av studenten samtidigt som man ger det. För att båda ska växa kunskapsmässigt och pedagogiskt.

2) – Uppmuntran och bekräftelse. Sedan är det en merit som man har med sig. Och så är det himla roligt med beröm. Det är alltid bra och en motor i all slags verksamhet.


Angela Falk, universitetslektor vid engelska institutionen
och vinnare av 2011 års pedagogiska pris inom teologi, humaniora och lärarutbildning.

1) – Lärare och handledare som jag har haft som förebilder lyckades skapa en dialog i seminarier om teorier och forskningsresultat. Dessutom märkte jag att de läste våra texter noggrant och kunde och ville kommentera texterna tillräckligt så att vi kunde bli bättre. Det är bra pedagogik, tycker jag. Nu när jag undervisar vill jag göra liknande insatser.

2) – Ganska ofta tittar jag på motiveringen till priset jag fick. Jag kan känna igen beskrivningen på hur jag vill vara i flera av kurserna jag undervisar. Priset är en bekräftelse att mina studenter har tyckt att jag har varit på rätt spår när jag planerar min undervisning.


Annons

Annons

PEDAGOGISKA PRISET

Varje år delar Uppsala universitet ut fem pedagogiska priser, på vardera 20 000 kronor, för framstående insatser inom utbildning på grund- och avancerad nivå.

Fyra priser riktar sig mot lärare inom:
Teologi, humaniora och utbildningsvetenskap
Juridik och samhällsvetenskap
Medicin och farmaci
Matematik, naturvetenskap och teknik.

Det finns även ett femte pris som riktar sig mot ett för året speciellt prioriterat område, det så kallade Fria priset, som i år är aktiv studentmedverkan .

Sista dagen att nominera är 25 mars 2013. Vinnarna utses den 21 maj och får ta emot priset vid professorsinstallationen i november.

Nominera gör du här

Källa: Uppsala universitet

Läs mer

2025-06-23 13:46
Civilingenjörsstudenten Josephine Maglio har fått utmärkelsen Årets Uppsalastudent 2025, meddelar Uppsala universitet på…
2025-06-19 10:21
Bostadsportalen och stödfunktionen Studentboet, startad av Uppsala studentkår, läggs ner. Sista dagen för verksamheten…
2025-06-09 13:05
På onsdagsförmiddagen kom beskedet från Uppsala universitets områdesnämnd för humaniora och samhällsvetenskap: Det blir…