Johan Agnerdahl, Åsa Saxén, Lena Bergqvist och Susanna Godeé repar en scen under översyn av regissören Emma Jidhamre.
Foto: Sigrid Asker

Blodtörstig grevinna återupplivas


Efter en uppsättning av Teater USCH ska man gå hem med en fråga, tycker medlemmarna, som nu repar ”Ficzko” – en pjäs som bygger på historien om grevinnan Erzsébet Bathory.

I en hög säng med svart sänghimmel ligger en blond kvinna. Runt henne står slottets tjänare, som alla på olika sätt medverkar till att grevinnan Erzsébet Báthory regelbundet får bada i blod från unga kvinnor. Det är hennes egenuppfunna metod för att bli evigt ung.

Teater USCH, eller föreningen Uppsala Scenhaverister, håller på att repa pjäsen ”Ficzko”. De har arbetat med uppsättningen sedan i början av året och nu när det bara återstår ett par veckor till premiären träffas de i Folkuniversitetets lokaler på Bergsbrunnagatan flera gånger i veckan.

– Föreningen grundades 2014 och ”Ficzko” är vår tredje uppsättning. De flesta av oss kommer från olika nationsteatrar. Idén till USCH kom efter att några av oss satt upp ”Hamlet” på Snerikes. Vi saknade en teaterförening som är öppen både för studenter och andra, berättar Emma Jidhamre, pjäsens regissör.

Hon läser till vardags på sjuksköterskeprogrammet. Drömmen är att arbeta som regissör, men hon vill ha en utbildning som kan säkra inkomst. Teatern kom in i Emma Jidhamres liv när hon var liten och mamman tvingade henne att gå med i en teatergrupp.

– Hon tyckte det skulle vara bra för mig eftersom jag var så blyg. Det är jag glad för i dag, säger hon och skrattar.

Det hon uppskattar mest med konstformen är kommunikationen mellan ensemble och publik, och att ingen uppsättning är identisk med någon annan. Därför arbetar hon hellre med teater än film. Susanna Godeé, som spelar häxa, säger att skådespeleri utforskar människan.

– Man upptäcker nya sidor hos både sig själv och andra, och får reflektera över vad som driver människan till att göra det hon gör. Sedan är det förstås mycket lek och glädje också.

– Man får släppa loss barnet i sig själv, menar Johan Agnerdahl.

Han har rollen som pojken Ficzko, som är uppvuxen i Erzsébet Báthorys slott. Manuset kretsar kring hans verklighet. En fråga som publiken får ställa sig är hur han påverkas av att ha levt hela sitt liv nära en seriemördare. En annan är om grevinnan verkligen var den kvinnliga Dracula som legenden framställer henne som.

– Erzsébet Báthory levde i Ungern på 1600-talet. Det enda man egentligen vet är att hon dömdes för mord på hundratals flickor. Men hon ska också ha varit en av kejsarens fiender och han var skyldig henne pengar. Det kan vara så han ligger bakom bilden av henne, säger Susanna Godeé.

Tidigare har Teater USCH satt upp pjäserna ”Döden och flickan” samt ”Cyrano de Bergerac”. Om det finns någon röd tråd i deras produktion är det att göra udda tolkningar. I ”Cyrano de Bergerac” hade alla rollerna bytt kön och ”Ficzko” tidsmässigt svårplacerad.

– Man ska gå från våra uppsättningar med en fråga. Det ska klia lite. Efter ”Döden och flickan” hörde jag två som började bråka om hur den egentligen slutade. Då kände jag att jag nått mitt mål, säger Emma Jidhamre.

”Ficzko” visas på Slottsbiografen mellan 15 och 18 december. Teaterföreningen Uppsala Scenhaverister är öppen för alla som är intresserade, oavsett erfarenhet.

nbsp;


Annons

Annons

Läs mer

2024-12-17 10:20
Den första februari 2025 tillträder Hans Adolfsson som ny rektor vid Stockholms universitet. Som efterträdare av hans…
2024-12-16 13:03
Vissa utbildningar är mer populära än andra på Tinder. Det meddelar företaget själva i ett pressmeddelande i samband med…
2024-12-10 09:53
En ny rapport från fackförbundet Sveriges Universitetslärare och Forskare (SULF) visar att svenska lärosäten har…