”Vi kan inte kompensera för något man inte har betalat för”
Igår försökte Ergo reda ut omständigheterna kring den ekonomiska ersättning som hyresvärden Heimstaden i september förra året hävdade att hyresgästerna i Flogsta höghus skulle få senare samma höst, men som fortfarande inte har kommit till stånd. Från Hyresgästföreningen Uppsala studentbostäders (HUS) såväl som Heimstadens Uppsalakontors sida hävdades att kompensationen är under förhandling. Anton Cliffmark, investment manager på Heimstaden, som sades ha ansvar för förhandlingarna, gick dock inte att nå.
Idag kontaktar Anton Cliffmark Ergo. Han säger att det är självklart att man ska kompenseras för en produkt som inte fungerar, men att detta ärende redan är överspelat.
– När vi märkte att uppkopplingen inte höll måttet i februari 2016 beslöt vi att inte ta ut någon avgift. Det är väl en form av kompensation. I oktober började det fungera igen, och då började vi avisera, säger Anton Cliffmark.
Samtidigt hävdar både Heimstadens Roger Sjöstedt, regionchef i Uppsala, och HUS att det pågår förhandlingar om hur kompensationen ska se ut. Stämmer inte det?
– Det känner jag inte till, men det är egentligen ointressant. För mig är det glasklart att vi inte kan kompensera för något man inte har betalat för.
Du är alltså inte delaktig i någon förhandling?
– Nej, frågetecknet har rätats ut.
Men HUS ordförande, Dianna Zeleskov, sade igår att det pågår förhandlingar?
– De är ju säkert väldigt måna om sina hyresgäster, och det är bra. HUS är en bra länk till hyresgästerna.
Du hävdar alltså att det inte kommer att bli någon ersättning för att internetanslutningen inte fungerade?
– Ja, av den enkla anledningen att man inte kan få kompensation för något man inte har betalat för.
Varför finns det då en uppfattning om att hyresgästerna ska kompenseras?
– Våra diskussioner med HUS handlar till stor del om hur man kan bli bättre på att kommunicera med hyresgästerna. Det är där det har brustit, säger Anton Cliffmark.
nbsp;