Ångström ska expandera


Miljardsatsning är planerad för Ångströmlaboratoriet. Bland annat tillkommer nya tvärvetenskapliga miljöer inom robotik och artificiell intelligens.

För 1,2 miljarder ska Akademiska Hus och Uppsala universitet bygga ut Ångströmlaboratoriet. Ombyggnationen inleds 2018 med flygel mot söder, nya undervisningslokaler och kontorsplatser. Beräknad inflyttning är hösten 2020. 2022 kommer även en kubformad huvudbyggnad mot norr att ha tillkommit, rapporterar UNT.

– Det här är en offensiv satsning för att Uppsala universitet ska behålla sin position bland världens 100 främsta universitet. Bland annat kommer nya tvärvetenskapliga miljöer inom exempelvis robotik och artificiell intelligens att skapas, säger Johan Tysk, vicerektor för naturvetenskap och teknik vid Uppsala universitet, i ett pressmeddelande.

Investeringen är den största gemensamma någonsin för Akademiska Hus och Uppsala universitet.

nbsp;


Annons

Annons

Läs mer

Från och med januari 2026 kommer studiebidraget ligga på 13 592 kronor per fyra veckors heltidsstudier. I ett…
Andelen studenter med barn under läsåret 2024/2025 var den lägsta sedan 2016, enligt en rapport från Saco studentråd. U…
Över 100 000 akademiker är arbetslösa. Detta visar ny rapport från Sveriges akademikers centralorganisation, Saco.