”Som att överlåta läkarutbildningen till en trollkarl”
Debatten har pågått i över två år. Olov Ågren, programansvarig för teknisk fysik, sade i november till Ergo att allt började när han insåg att examensuppgifterna i mekanik var mer eller mindre identiska med dem han själv fick som student. För att modernisera programmet föreslog han bland annat att kursen Mekanik III ska bli frivillig.
Hösten 2016 röstades förändringen igenom, med hård kritik som följd. Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik, jämförde Olov Ågrens resonemang kring mekanik med att överlåta läkarutbildningen till en trollkarl . I en skrivelse gick han och sex andra lärare till angrepp mot Olov Ågren. Hans argumentation i form av matematiska uppsättningar som ska bevisa att klassiska fysiska teorier har låg användbarhet för ingenjörer beskriver de som ”ett sammelsurium av missförstånd, pseudovetenskap och alternativa fakta”.
– Han skriver bland annat att den analytiska mekaniken inte kan användas för att räkna ut en laddad partikels rörelse i ett magnetfält. Ett hårresande resonemang. Det är ungefär som att de ansvariga på utbildningsprogrammet i geografi skulle hävda att jorden är platt, sade Ulf Danielsson till Ergo i höstas.
De som står på andra sidan i konflikten har dock fått stöd av forskare på lärosäten som Chalmers och KTH. Nu har Pär Weihed, chef för Institutionen för teknikvetenskaper, bett rektor Eva Åkesson utreda situationen, och under tiden stänga av de sju kritiska lärarna från undervisning. Enligt universitetsledningen är en sådan begäran unik i modern tid. Institutionen vill nu pröva om de sju lärarnas skrivelse kan röra sig om förtal.
– Dispyter är inte ovanliga inom akademin. Ofta hittar man lösningar i en öppen och kritisk diskussion men jag känner inte till något som liknar det här på senare år, säger kommunikationsdirektör Pernilla Björk till UNT.
Vicerektor Johan Tysk, högste ansvarig för teknik och naturvetenskap vid Uppsala universitet är av uppfattningen att det har begåtts fel på båda sidor. De sju lärarna uttrycker sig klart olämpligt, anser han, men tar bestämt avstånd från önskan om att de ska stängas av.
– Det är inte ett seriöst agerande. Att stänga av lärare skulle drabba våra studenter, säger Johan Tysk till UNT.
Den viktigaste frågan är enligt honom samarbetsproblematik på institutionen. En gemensam arbetsgrupp har startats för att hitta väg till en konstruktiv dialog.
nbsp;