Orättvisa fakturor bör bestridas
lera personer har skrivit i Facebookgruppen Flogsta 2019-2020 och även kontaktat oss genom privata meddelanden efter att ha läst artikeln om Max Rune, som efter att han flyttat ut från sin lägenhet på Sernanders väg uppmanades betala för en saknad mikrovågsugn trots att det inte funnits någon när han flyttade in.
Några exempel på reaktioner:
”Det är vanligt förekommande att Heimstaden försöker fakturera för saker som städning när man flyttar ut. Lyckligtvis var jag medveten om det, städade noggrannt och tog bilder för att bevisa det. De backade omedelbart.”
”Liknande händer väl varje gång någon flyttar ut, tycker nya historier uppdagas varje gång terminen närmar sig sitt slut.... Historier om hur Heimstaden försöker blåsa sina hyrestagare på diverse saker, i hopp om att de snällt ska betala och inte ställa frågor.... De verkar särskilt rikta in sig på utbytesstudenter dessutom, riktigt skurkaktigt beteende.”
”I was just charged today for an extra pair of keys that I never requested and never received.”
Anja Andersson, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen Uppsala studentbostäder (HUS) har däremot inte märkt av att Heimstaden skulle skicka speciellt många orimliga fakturor. Samtidigt tror hon att många inte vet vart de ska vända sig om något känns fel i förhållande till hyresvärden.
– När HUS står på campus och informerar märker vi att många inte vet att vi finns, säger hon.
Det man bör göra i Max Runes situation är att bestrida fakturan. Om man via sitt bostadskontrakt är ansluten till HUS bör man sedan kontakta dem för rådgivning.
– Det gäller alla som hyr i första hand hos Heimstaden. Utbytesstudenter hyr istället via universitetet och är inte anslutna. De får istället vända sig direkt till Hyresnämnden, säger Anja Andersson.
Slutligen uppmanar hon alla att se till att få och spara ett besiktningsprotokoll när de flyttar in, så att det framgår i vilket skick bostaden var då och vilka saker som fanns på plats.