Annons
Annons
Toalett och handfat i duschen
En dag i maj låg toalett och handfat plötsligt i duschen. Lösningen blev att korridorsgrannarna fick gå på toa och duscha i grannkorridoren.
Foto: Privat

Flyttar ut efter toalettstrul


En vattenläcka på Rackarberget spred sig till korridoren nedanför som sedan i maj varit utan dusch och toalett och tvingats dela med korridoren jämte. En ohållbar situation som gjort att samtliga hyresgäster i den drabbade korridoren valt att säga upp sina hyreskontrakt.
– Vi har haft det ganska förjävligt, säger en av dem.

I ett av husen på Rackarbergsgatan som vetter mot Ekonomikumparken upptäcktes i början av maj en vattenläcka i en av studentkorridorerna. Det visade sig att läckan inte var begränsad till korridoren där den uppstått utan även spridit sig till den nedanför – en mindre korridor, en så kallad triplett, med tre hyresgäster.

– Vi märkte inte läckan själva, men vi fick ett meddelande om att en vaktmästare skulle komma och undersöka om den hade spridit sig även till oss. En dag när jag var på praktik fick jag ett meddelande från mina korridorsgrannar med en bild på vårt handfat och vår toalett som var bortplockade och låg i duschen, berättar Emma (fingerat namn) som är en av hyresgästerna i tripletten där de gemensamt delar på dusch och wc.

Varken Emma eller hennes grannar hade fått information om att dusch och toalett skulle bli obrukbara och de hörde därför av sig till hyresvärden, Uppsalahem Studentstaden, som också var förvånade över att toalett och handfat plockats bort utan att information gått ut.

– De sa att det måste ha skett någon kommunikationsmiss med hantverkarna, säger Emma.

"Det kändes inte rätt att klampa in i någon annans hem för att gå på toa."

Men arbetet var redan påbörjat och lösningen blev att hyresgästerna i tripletten skulle dela dusch och toa med grannkorridoren, en lite större korridor med åtta hyresgäster, tills läckan var åtgärdad. Triplett-grannarna bad först gemensamt om att hyresvärden skulle installera deras egna toalett igen, vilket man gjorde, men spolningsfunktionen var trasig och då handfatet inne på toaletten var bortplockat behövde de fylla en hink med vatten från köket för att kunna spola, något som inte heller blev hållbart i längden. Lösningen med att dela toalett med grannkorridoren blev därför den stående.


Emma menar att hon inte tillbringat särskilt mycket tid i korridoren sedan reparationsarbetet påbörjades i maj då det varit stökigt i de allmänna utrymmena och för besvärligt att ta sig till grannkorridoren för att gå på toa och duscha. (Foto: privat)


Annons

Annons

Emma menar att hon snabbt tröttnade på situationen och halvt om halvt flyttade in hos sin pojkvän redan efter ett par dagar för att slippa dela dusch och toalett med totalt tio andra personer. Hon tror att grannkorridoren ogillade situationen lika mycket som de i tripletten gjorde.

– Eftersom de var fler i sin korridor så var toaletten inte lika ren som vår och jag tror inte de orkade städa efter ett tag i och med att vi bidrog till att smutsa ner den. Vi ville ju heller inte städa deras toalett, så det blev bara värre. Det började plocka undan sina toalettrullar också för att vi inte skulle slösa på pappret, så till slut lämnade vi våra egna där. Men det kändes inte rätt att klampa in i någon annans hem för att gå på toa.

Emma och hennes korridorsgrannar tyckte det var besvärligt att behöva lämna sin egen korridor, ibland mitt i natten, och gå över till en annan för att använda toaletten, och ansåg dessutom att lösningen var oansvarig mitt under en pandemi.

– Jag åkte tillbaka dit någon gång då och då, det är ju ändå mitt hem, men varje gång jag gått innanför dörren har jag direkt känt att jag inte vill vara där, säger Emma.

Hon menar att det inte bara var toaletten som påverkades, utan även det gemensamma köket då hantverkarna använde köksbordet som avlastningsyta för verktyg.

– ​​Vi har haft det ganska förjävligt. Köket har varit dammigt, varmvattnet har stängts av utan förvarningar och det har tagit emot att laga mat och inte minst äta sin mat i köket. Vi blir rent ut sagt äcklade av situationen, säger Emma.

Dessutom har man satt upp värmelampor inne på toaletten för att torka upp vattnet, vilket har gjort att de gemensamma ytorna i korridoren känns “som en bastu”.

"Jag tror inte att vi hade behövt stå ut med det här om det inte var för att vi 'bara' är studenter."

Beskedet hyresgästerna fick från början var att arbetet skulle ta ett par veckor. Det ändrades sedan till sex veckor och när de tre grannarna senaste hörde av sig till Uppsalahem Studentstaden, för en dryg vecka sedan, fick de veta att arbetet inte skulle bli klart förrän ett par veckor in på höstterminen.

– Jag tycker det är orimligt att vi ska behöva mejla dem för att få veta att arbetet kommer dra ut på tiden, så i det vändande mejlet sa jag till dem att jag vill säga upp mitt kontrakt.

Även de andra i tripletten har vid det här laget sagt upp sina respektive rum.

Enligt Emma vill Uppsalahem Studentstaden avvakta med kompensation tills arbetet i korridoren är färdigt, men det ser Emma ingen poäng med då hon ju redan vet när hon ska lämna bostaden.

Vad vill du ha från hyresvärden?
– Skadan är ju redan gjord, men hade du frågat mig i maj så skulle jag ha velat bli erbjuden ett alternativt boende medan reparationerna pågick. Men nu vill jag ha ersättning för de månader jag inte har kunnat vistas där. Visst, juni och juli är hyresfria, men jag har ju samtidigt känt att jag inte kan vara där utan har fått bo hos min kille och då har jag fått dela på hans hyra under sommaren och fått betala dubbel hyra under maj och augusti, säger Emma och fortsätter:

– Det känns skittråkigt att de ska komma undan med att behandla oss så här. Jag tror inte att vi hade behövt stå ut med det här om det inte var för att vi “bara” är studenter.

"Vi har ingen annan möjlighet att ordna med wc/dusch för de drabbade, även om det är olyckligt under rådande pandemi."

På Uppsalahem Studentstaden beklagar man att läckan och det efterföljande arbetet har skapat missnöje och menar att man gör sitt bästa för att sköta reparationerna så smidigt som möjligt för hyresgästerna.

– Anledningen till att hyresgästerna i de drabbade korridorerna fått använda wc och dusch i grannkorridorerna är för att utrymmena i deras egna korridorer varit utrivna och måste torkas innan vi återställer skadan. Vi har ingen annan möjlighet att ordna med wc/dusch för de drabbade, även om det är olyckligt under rådande pandemi, skriver Charlotta Hård, förvaltare på Uppsalahem Studentstaden, i ett mejl till Ergo.

Skadorna har varit omfattande och har krävt lång torktid. Vid liknande vattenskador i vanliga hyreslägenheter, det vill säga inte studentkorridorer, ska hyresgästen vända sig till sitt försäkringsbolag som ordnar med evakueringsbostad, förklarar Charlotta Hård.

– Idag [onsdag, reds. anm.] kommer vi ha träff med entreprenörerna för att planera in sista delen av reparationen, själva återställningen. Vi kommer därefter informera våra hyresgäster om hur och när återställandet ska ske. När skadan är återställd och klar kommer respektive drabbad hyresgäst få förslag på hyresersättning samt kompensation för eventuella utlägg kopplade till skadan, enligt Hyresgästföreningens framtagna mall för hyresreducering, säger Charlotta Hård.

Läs mer

2021-09-16 17:12
Såväl studenternas psykiska hälsa som deras kännedom om Studenthälsan har fått sig en törn under de snart ett och ett…
2021-09-16 15:31
Svensk Kollektivtrafik har avslutat sitt samverkansavtal med Studentkortet vilket innebär att Studentkortet inte längre…
2021-09-09 14:54
Räntekostnaderna för CSN-lån kan öka med upp till 1650 kronor per år, enligt ett nytt förslag från regeringen. Tanken är…