Bild Alexandra Borg
Alexandra Borg (bilden), docent i litteraturvetenskap på Institutionen för nordiska språk, har tillsammans med Julie Hansen, litteraturvetare och docent i slaviska språk på Institutionen för moderna språk, har startat en ny samtalsserie vid Uppsala universitet, Bildningens nya vägar.
Foto: Mikael Wallerstedt

Bilder av bildning


Vad är bildning? Hur har det tolkats historiskt? Och hur förhåller det sig till akademisk frihet? Det är några av de frågor som man söker svar på i universitetets nya samtalsserie “Bildningens nya vägar”.
– Fakta och information finns överallt, men konsten att kanalisera, processa och främja kunskap hör till en av samtidens kanske främsta frågor, säger Alexandra Borg, som är en av samtalsseriens initiativtagare.

Idén föddes före pandemin. Alexandra Borg, docent i litteraturvetenskap, och Julie Hansen, litteraturvetare, hade tidigare samarbetat på en rad gemensamma seminarier om skrivandets praktiker och publiceringsvägar för nybakade doktorander. Att starta en ny samtalsserie om begreppet “bildning” föll sig därför ganska naturligt eftersom de både funderat på hur de kunde ta samtalet längre och utanför institutionen. Resultatet blev samtalsserien Bildningens nya vägar som drog igång i början av höstterminen.

– Det är mycket arbete, men vi är nyfikna på begreppet “bildning”. Hur har det tolkats historiskt? I beskrivningen av ”det fria samtalet” exempelvis, och i förhållande till akademisk frihet?, berättar Alexandra Borg, docent i litteraturvetenskap vid institutionen för nordiska språk.

Det visade sig finnas många ingångar i ämnet. Fem sinsemellan oberoende samtal presenteras nu över det akademiska året 21/22.

– Kanske bottnar vårt initiativ allra mest i frågan: Vad är bildning? Fakta och information finns och är lättillgänglig, men konsten att kanalisera, processa och främja kunskap hör till en av samtidens kanske allra främsta frågor, säger Alexandra Borg.

På det första seminariet som ägde rum 30 september berättade professor Lars Strannegård, rektor på Handelshögskolan i Stockholm, om sin bok “Kunskap som känns”, att initiativ som främjar bildning också kan skapa en större sammanhållning under universitetsstudierna såväl som i samhället i stort. Samtalet, menar Alexandra Borg, visade på ett stort engagemang.

– Det handlade om skärningspunkten mellan konst och samhälle: om hur konst är kunskap, och upplevelser som alla har glädje av.

Alexandra Borg och Julie Hansen hoppas att samtalsserien också kan bidra till att skapa intresse för litteraturvetenskapliga studier vid Uppsala universitet. Samtal, konferenser och debatter, både streamade och live, tillhör bland de flesta universitets och bildningscentrums uppgifter idag.
 

"Kanske kan vi lära oss något om hur man kan skapa engagemang inte bara för bildning, men för litteraturvetenskap."


Annons

Annons

Att samtala om bildning tycks ligga rätt i tiden. Alexandra Borg lyfter fram Bildningspodden, som en del av Anekdot – ett digitalt bildningsmagasin i samarbete mellan Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet och Kungliga Vitterhetsakademin. Och förra året gavs ett vetenskapligt samlingsverk ut med blickpunkt på Spotify och forskning om bildning i skärningspunkten mellan strömmande medier, konst och användare vid Södertörns högskola (Explorativ bildning i strömmande medier).

– Bägge dessa är spännande exempel på vad bildning också kan vara, och vi kommer att prata om de på samtalet om bildningens miljöer som hålls i januari.

Alexandra nämner hur olika platser och kanaler kan representera, legitimera och främja, men också utmana vad bildning är, och var bildning sker.

– Ett annat spännande, och kanske okonventionellt, initiativ som pågår just nu på Handelshögskolan i Stockholm är att man har skapat bokklubbar. Mer än 400 studenter deltar, läser och diskuterar i bokcirklar vid sidan av ekonomutbildningen, säger Alexandra Borg.

För att samtalsserien ska kunna växa och locka till större engagemang hoppas Julie Hansen och Alexandra Borg att de ska hitta nya ingångar till samverkan.

– Kanske kan vi lära oss något om hur man kan skapa engagemang inte bara för bildning, men för litteraturvetenskap. Titta på de initiativ som gjorts att starta bokklubbar på Handelshögskolan för att öka litteraturintresset bland deras ekonomer, säger Alexandra Borg och fortsätter:

– På var sitt håll och tillsammans har vi upplevt att arbetet blir så mycket roligare om man träffar andra aktörer med samma intressen men som har olika bakgrund.

Om du är student eller jobbar för någon av studentföreningarna, och vill hjälpa till med kommande eller framtida samtal, så finns här en möjlighet.

 

Bildningens nya vägar

 

Datum för kommande samtal:

11 november, 2021, kl 13.15-14.45: Naturvetenskaplig bildning. Samtalet hålls i panelform, modererat av Julie och Alexandra. Fyra naturvetare medverkar: Per Jacobsson, senior på SEED (institutionen för Hållbar utveckling, Miljövetenskap och Teknik), KTH; och Cecilia Gustavsson, universitetslektor i tillämpad kärnfysik, Margareta Krabbe, universitetslektor i biologi, och Kim Solin, docent i filosofi och utbildningsledare, Uppsala universitet. Bland annat kommer panelen att lyfta hur naturvetenskaplig bildning kan komplettera humanistisk bildning. Tillfälle kommer att ges för frågor från publiken. Samtalet hålls i Universitetshuset och arrangeras med stöd från Uppsala Forum för Demokrati, Fred och Rättvisa och CIRCUS.

Samtalen fortsätter våren 2022. Den 13 januari handlar samtalet om bildningens miljöer. Ytterligare två samtal planeras, utifrån temat klass och etnicitet respektive bildning och hälsa.

Samtalsserien stöds ekonomiskt av Uppsala Forum, som verkar vid Uppsala universitet för att främja internationella och institutionsöverskridande möten och tvärvetenskaplig forskning.

Läs mer

2024-12-17 10:20
Den första februari 2025 tillträder Hans Adolfsson som ny rektor vid Stockholms universitet. Som efterträdare av hans…
2024-12-16 13:03
Vissa utbildningar är mer populära än andra på Tinder. Det meddelar företaget själva i ett pressmeddelande i samband med…
2024-12-10 09:53
En ny rapport från fackförbundet Sveriges Universitetslärare och Forskare (SULF) visar att svenska lärosäten har…