Kaffekampanjen
Kaffekampanjen som pågått sedan höstterminen har gett resultat.
Foto: Uppsala studentkår

Campuskaffet blir billigare: “En stor vinst för Uppsalas studenter"


Kaffepriserna sänks med 6 kronor koppen på alla Högskolerestaurangers caféer. Redan på måndag kan studenter njuta av billigare kaffe.  

Den största restaurangkedjan vid Uppsala universitet, Högskolerestauranger, sänker priserna på kaffe och en rad andra produkter, inklusive bland annat kalla drycker. Detta efter Uppsala studentkårs arbete med Kaffekampanjen, ett initiativ som påbörjades under höstterminen 2022. Prissänkningen träder i kraft lördagen 1 april. Studenter kan alltså redan på måndag njuta av billigare kaffe på Ekonomikum, BMC, Ångströms och Segerstedt, i det (i Ergos mening) allt för ihållande vintervädret. 

Alexander Wilson van Deurs, vice ordförande på Uppsala studentkår är mycket nöjd över sänkningen. 
- Det är en stor vinst för Uppsalas studenter och jag är både stolt och glad över att vårt arbete gett resultat, säger han till Ergo. 

Kaffepriserna kommer nu att ligga på 17 kr respektive 13 kr (exkl. pant) för en stor och en liten kopp. Tidigare låg dessa priser på 23 kr respektive 19 kr (exkl. pant). En stor förändring, speciellt med tanke på att priset på kaffe i Sverige har ökat med 30% de senaste året. 
 

"Det är en stor vinst för Uppsalas studenter och jag är både stolt och glad över att vårt arbete gett resultat"

Kåren var under höstterminen ute och pratade med studenter på flera av universitetets campus och samlade in drygt 2700 namnunderskrifter av studenter som önskade sänkta café- och kaffepriser. Man gjorde även en omfattande utredning av priserna på runt 50 olika campuscaféer i Sverige, där man kom fram till att Uppsala hade tveklöst högst cafépriser.

- Vi bjöd sen in Högskolerestauranger till ett möte där vi överlämnade det underlag vi tagit fram och diskuterade vägar framåt. De var både förstående och inlyssnande. Vi hoppas att det här är början på ett långsiktigt samarbete mellan Uppsala studentkår och Högskolerestauranger, berättar Alexander Wilson van Deurs vidare. 

Trots att Högskolerestauranger äger majoriteten av campuscaféerna vid Uppsala universitet så finns det fortfarande andra caféer där priserna förblir oförändrade. Vad vill ni säga till de studenter som pluggar på Engelska parken eller Blåsenhus? 

- Vi är väldigt glada för prissänkningen som Högskolerestauranger nu genomför, men vi är ännu inte i mål. Vi hoppas att det arbete vi har gjort hittills kommer kunna ligga till grund för samarbeten med flera aktörer, för att säkerställa prissänkningar även där. Vi har inte glömt er! 

Camilla Elfrid, affärschef på Högskolerestauranger, är även hon mycket positiv till samarbetet med kåren och den positiva effekt det har på studenters ekonomiska situation. 

- Priset på råvaror skjuter i höjden och många studenter går back varje månad. Vi vill finnas för studenter och erbjuda rimliga priser på både dryck och mat. Därför kommer vi också att i månadsskiftet introducera ett luncherbjudande för studenter där de får en ordentlig lunch för 69 kr på Segerstedt, meddelar Camilla Elfrid. 

Ännu mer mat och kaffe åt folket, tycker Ergo. Men nog är detta en väldigt bra start. 


Annons

Annons

Läs mer

2024-12-17 10:20
Den första februari 2025 tillträder Hans Adolfsson som ny rektor vid Stockholms universitet. Som efterträdare av hans…
2024-12-16 13:03
Vissa utbildningar är mer populära än andra på Tinder. Det meddelar företaget själva i ett pressmeddelande i samband med…
2024-12-10 09:53
En ny rapport från fackförbundet Sveriges Universitetslärare och Forskare (SULF) visar att svenska lärosäten har…