Annons
Annons
Smink
Foto: Pixabay

Hyperidealen 2024: Det säger studenter om ny rapport


Ny undersökning på uppdrag av Tjejzonen och Kicks visar skrämmande siffror på hur unga tjejer påverkas och begränsas på grund av de skönhetsideal som finns i samhället och på sociala medier. Ergo har tagit tempen på campus och pratat med studenter om hur de ser på resultatet.

I rapporten “Hyperidealen 2024” tillfrågades tjejer mellan 16 och 29 år om deras erfarenheter och tankar om skönhetsideal. 83% av tjejerna uppger att de har komplex som begränsar dem i deras vardag, och 92% uppger att de i olika grad känner negativ press på grund av dagens skönhetsideal. Ergo frågar studenter på campus om deras tankar kring resultaten. 

– Jag tycker att det är jättetråkigt och det låter som väldigt höga siffror. Men jag tror att det är ganska normalt att man påverkas, åtminstone ibland. Det skulle också vara konstigt om man alltid var helt nöjd med sig själv, jag tänker att det är rimligt att ha bättre och sämre dagar, säger Elea, juridikstudent. 

My, som också är  juridikstudent, håller med om att det är väldigt höga siffror som presenteras. Hon frågar sig dock vad det faktiskt innebär att begränsas i sin vardag. 

– Jag tror absolut att unga tjejer påverkas på olika sätt, och att man kanske anpassar sitt utseende, hur man klär sig och så, men jag vet inte om jag känner igen mig i att man begränsas direkt i sin vardag, säger Johanna, juridikstudent. 

Tilda och Tuva som pluggar journalistik tycker däremot att siffrorna inte är speciellt förvånande. 

– Jag tror att speciellt med sociala medier där allt ser så perfekt ut är det lätt att känna att man inte själv är det. Men man vet ju också om att alla ändrar sina bilder så det blir att man gör det själv också ibland, att man lägger på ett filter eller något, säger Tilda. 

I rapporten framgår även att 60 procent av de tillfrågade känner press att sminka sig, och att 40 procent känner sig obekväma med att gå till jobb eller skola utan smink. 

Känner ni igen er i att man kan uppleva en press att sminka sig till vardags?
– Jag skulle inte säga att jag känner någon press själv, men jag har vissa kompisar som aldrig skulle gå ut utan smink. Jag tror att vissa är så vana att se sig själv sminkad så det blir som att man ser på sig själv på det sättet. Då känns det kanske konstigt att gå ut utan smink, säger Elea. 

Johanna tillägger att det kanske mest handlar om en vanesak. 
– Jag tar alltid på mascara åtminstone, först då känner jag mig liksom klar innan jag ska gå ut.

My lyfter att smink ska vara något för en själv, att man kan sminka sig om man vill känna sig lite extra fin och inte för någon annans skull. Hon tycker det känns tråkigt och tänker att det måste kännas jobbigt om man känner press utifrån att man måste ha smink. 

– För mig är det inte så noga att alltid ha smink, säger Tuva. 

Tilda instämmer. Men hon berättar att hon såg annorlunda på det när hon var yngre. 
– På universitetet har jag blivit lite mer chill med det och kan gå utan smink, men på gymnasiet skulle jag aldrig gå till skolan utan smink. Det fanns nog en större press och lite osäkerhet hos mig själv då, säger hon. 

Något som lyfts i rapporten är förslaget att införa en lag om märkning av retuscherat innehåll i kommersiellt syfte, varav 72 procent av respondenterna svarar att de tycker att en sådan lag borde finnas. 

Tror ni att en sådan lagstiftning skulle kunna öka medvetenheten om att allt inte är så perfekt som det ser ut på sociala medier?
– Jag tror att det kan vara bra att det finns en viss transparens. Då kanske man inte är lika snabb att jämföra sig med andra som man ser på bilder, säger Elea.
De andra tjejerna är också positiva till förslaget när det gäller bilder i kommersiellt syfte. 
My menar också att man som användare på sociala medier har ett eget ansvar att vara transparent med det man lägger upp, samt att själv hålla sig informerad och medveten om att många bilder är retuscherade.

Elea tycker att det är viktigt att arbeta för att öka kunskapen på en samhällelig nivå. 
– Ett sätt att skapa medvetenhet är ju när när modeller eller kändisar tidigare har berättat om att de blivit retuscherade på bilder, och på så sätt tar ställning genom att säga att det inte är så de faktiskt ser ut. Sedan tycker jag att föräldrar och andra vuxna också har ett ansvar att prata med sina unga om detta, att allt inte är så som det ser ut i sociala medier. 

Även Tuva och Tilda är positiva till en sådan lag när det gäller marknadsföringssyfte. Men när det gäller privatpersoners bilder och innehåll tror de inte att det är rätt väg att gå. 

– Jag tänker att man får ta det [sociala medier] lite för vad det är, alla vet att verkligheten inte är som i sociala medier. Det är klart att man påverkas av hur allt ser ut i sociala medier, men som med allt annat tycker jag att man har ett ansvar att vara lite källkritisk, säger Tilda. 


Annons

Annons

Läs mer

2024-05-29 12:40
Under måndagskvällen ägde Uppsala studentkårs traderingsmiddag rum på Gästrike-Hälsinge nation. Ett sextiotal kårnära…
2024-05-24 09:45
I onsdags sprangs det årliga studentloppet som anordnas av Studentidrott Campus 1477. Upp mot 200 glada löpare deltog i…
2024-05-21 10:13
Framtagandet av beslutsunderlag för en eventuell omlokalisering av Gamla torget har dragit ut på tiden och inget besked…