Annons
Annons
Moa Fox och Axel Rosenberg framför nationshuset
Producenterna Moa Fox och Axel Rosenberg försäkrar att de har gjort vad de kan för att coronasäkra årets spexföreställningar – den som inte vill eller kan vara på plats fysiskt kommer kunna köpa en streamingbiljett och se spexet online.
Foto: Sandra Johansson

Endast skrattet ska smitta i årets spex 


I vanliga fall brukar 150 personer slå sig ner i Östgöta nations festsal för att bevittna vad spexensemblen kokat ihop under året, men i år blir det betydligt luftigare i salongen. Sandra Johansson har träffat spexproducenterna Moa Fox och Axel Rosenberg som kan intyga att pandemivåren skapat stora osäkerheter kring föreställningens varande eller icke varande.

Det är en månad kvar till premiären den 20 november. För spexproducenterna Moa Fox och Axel Rosenberg är det resultatet av nästan ett års förberedelser som sätts på prov. Det är nu arbetsbördan är som störst: kommer alla bitar falla på plats?

– Jag är väl mest orolig för om publiken kommer att fatta handlingen, om de kommer att skratta, säger Axel Rosenberg som också skrivit manus till spexet.

Att han fick idén till årets spex under en kurs i litteraturvetenskap hintas om redan i titeln. Den förjävliga komedin eller Dantes personliga helvete eller fan också för mycket riktigt tankarna till Dante Alighieris klassiska medeltidsverk Den gudomliga komedin.

– Det blir lite litteraturnördigt men vi har bytt ut vissa av de klassiska karaktärerna, berättar Moa Fox. 

De lovar att publiken kommer att få träffa en och en annan svensk författare, någon antik hjälte och kanske även självaste djävulen. 

"Med en digital biljett kan fler än 50 personer åt gången se föreställningen, även släktingar som befinner sig på andra ställen än i Uppsala."

Foto: Sandra Johansson

 


Annons

Annons

Östgöta nations årliga spex har en lång tradition på nationen, men detta år har produktionen präglats av osäkerheter. Medan delar av kulturvärlden rasat mot låga publiksgränser och stängda teatrar har ÖG istället valt att inspireras av andra organisationer för att göra föreställningarna möjliga såväl som säkra.

– Uppsala stadsteater har förlängt sina pauser så att folk hinner gå på toaletten utan att trängas, så det kommer vi också att göra, berättar Axel Rosenberg.

Samtidigt påpekar producenterna att det fortfarande inte är problemfritt för alla att närvara, trots att publiken kommer att vara begränsad till 50 personer.

– Vi vill ju uppmana folk i riskgrupp och alla som på något sätt känner sig krassliga att stanna hemma, säger Moa Fox.

Pandemin har för årets spex därmed inneburit en större satsning på att kunna möjliggöra ett publikdeltagande på distans. Produktionen håller för tillfället på att hitta en teknisk lösning för att kunna livestreama spexet. Man kommer alltså kunna välja mellan att köpa en vanlig biljett eller en digital biljett till ett billigare pris. Axel Rosenberg och Moa Fox vill även att alla som köpt en vanlig biljett ska få tillgång till streamingtjänsten – ifall man på föreställningsdagen vaknar med förkylningssymptom.

– Sen är det ju jättekul att vi får visa upp oss för flera, då vi lägger mycket tid på spexet. Med en digital biljett kan fler än 50 personer åt gången se föreställningen, även släktingar som befinner sig på andra ställen än i Uppsala, berättar Axel Rosenberg.

"Hellre att det blir av för färre personer än inte alls."

Foto: Sandra Johansson

Spexet brukar även i vanliga fall spelas in för att sedan läggas ut på Youtube, men streamingvarianten ser ut att bli en enklare produktion.

– Ja, vi kan ju inte ha ett helt tv-team här, säger Axel Rosenberg.

– Nej, med tanke på corona liksom, man vill inte att fler ska trängas, flikar Moa Fox in.

Den totala produktionen bakom spexet är ungefär 30 personer. Andra år är minglet mellan publik och spexdeltagare en naturlig del av föreställningskvällen. Detta år kommer dock skådespelarna försvinna backstage i pausen, för att minska kontakten mellan produktion och publik.

För de som står på scenen kan jag tänka mig att det kan kännas tråkigt när publiken endast är en tredjedel av vad den brukar vara?

– Ja, det blir ju svårare, man får mycket gratis energi av en publik som jublar och skrattar, säger Axel Rosenborg som själv var skådespelare i förra årets spex.

Moa Fox konstaterar att det viktigaste ändå är att de får visa upp vad de jobbat med.

– Hellre att det blir av för färre personer än inte alls.
 
Årets spex är precis som tidigare år skrivet på vers och rim. Det ökar pressen på att skådespelarna ska kunna sitt manus. Samtidigt finns ingen riktig reservplan om en skådespelare skulle bli sjuk mitt under föreställningsveckan.

– Vi har inga understudies (inhoppare, reds. anm) som kan ta deras plats, så jag vet inte riktigt vad vi gör då, säger Moa Fox osäkert.

Axel Rosenberg tvekar dock inte på att kasta på sig kostymen ifall behovet finns.

– Någon av oss kanske kan hoppa in i så fall. Men ja, det är en stor rädsla.
 
Producenterna anser att det i pandemitider kanske är extra viktigt för studenter att få sin dos av kultur och liveunderhållning – oavsett om man väljer att delta på plats eller från vardagsrummet. 

– Det kommer bli kul! försäkrar Moa Fox. 

Axel Rosenberg nickar och tillägger:

– Det tåls att understrykas faktiskt.


På ÖGs lämnas inget åt slumpen! Till och med statyn "Såningsmannen" utanför nationshuset har coronasäkrats. (Foto: Sandra Johansson)

Den förjävliga komedin eller Dantes personliga helvete eller fan också har premiär 20 november på Östgöta nation och visas i fem föreställningar. Information om biljettsläpp hittar du här.

Läs mer

2020-10-26 09:37
Vem hade kunnat tro att ett rivigt gitarrsolo som taget från en rockkonsert, kunde passa så bra ihop med 1700-talssånger…
2020-09-24 11:58
En miljonärsson, en brottslig trio som låtsas vara ryssar, ett ödsligt hus ute på norrländska vischan. Berättelsen om…
2020-03-03 11:54
Fantastiska sångprestationer i en föreställning som bjuder på både humor och allvar. Helena Bjurbom har sett Uppsala…