Loop ur Grease och spekulativa klitoristeorier
Kortfilm har en publik även i en tid när den analoga tv- tablån inte längre kräver utfyllnad mellan nyheter och folkunderhållning, annars hade inte den här texten funnits, lika lite Uppsala Internationella Kortfilmfestival som pågår under veckan. Kortfilm handlar, liksom novellen, om att förmedla berättelser i ett kort tidsspann utan att för den delen vara ytlig. Personligen gillar jag formatet, den kortare speltiden medför att det går att minnas alla trådar och allt innehåll när filmen är över, till skillnad från en valfri tretimmars mastodontfilm från Hollywood, där den enda tanken vid eftertexten är var närmaste toalett finns.
Mångfalden i filmutbudet är festivalens möjlighet och höjdpunkt, då variationen av representerade filmskapare, länder och kontexter erbjuder en enorm bredd av berättelser att uppleva under kort tid. I år är festivalen större än någonsin, med specialprogram för den som vill komma närmare både Syrien och USA.
Jag har fått ta del av flera filmer från årets festival och hittat några favoriter. Den första filmen som fångar mig är craving for narrative (International Competition 1). Filmen är en tjugofem sekunder lång loop ur filmen Grease som upprepar sig under tjugofem minuter. Detta är outhärdligt i sig självt, men som tur är uppenbarar sig Max (Grau, men efter tjugofem minuter av hans monolog blir man förnamn med varandra) i textform och lär mig förvånansvärt mycket om filmens villkor, nostalgi och vilken grej det måste ha varit när de amerikanska militärbaserna dök upp på den tyska landsbygden med droger och populärkultur. Det här är en film för dig med stabilt psyke, som klarar av att lyssna till första versen av You’re the one that I want i åtminstone tio minuter. Ihärdigheten belönas med en ögonöppnande och originell filmupplevelse.
Vi kan säga att craving for narrative anknyter till filmens funktion på en metanivå, men för att knyta ihop säcken och trådarna är filmen Shanghai, Baku (International Competition 1) ett utmärkt komplement, tillika en mer handfast tillämpning av samma idéer. Shanghai är en stadsdel i Baku, Azerbajdzjan och tjänar som en nedgången förgrund till de moderna skyskrapor som reser sig över stadens hjärta. När lillebrodern i familjen filmar sin systers kyss med en främmande man och därefter utpressar henne, tydliggörs filmens makt och filmarens upphöjda ställning som åskådare och skildrare av händelser. Och att den konservative familjefadern liknar en åldrad Sean Connery, det är en bonus.
I filmen Timecode (International Competition 9) följer tittaren Diego och Luna. De arbetar som parkeringsvakter, under natt- respektive dagskift. De har ingen egentlig relation till varandra innan de börjar använda övervakningskamerorna i parkeringshuset som kommunikationskanal och ett sätt att bryta isen. När de släpper upp slipsknutarna och låter dansen ta över kommer de närmare varandra och finner glädje i sitt arbete.
Någon som också behöver finna glädje i sin vardag är den nedstämde jazzpappan, tillika nervvraket, Griff som är huvudfigur i Pombo Loves You (International Competition 4). Griff förmår inte att lämna tankarna om sin karriärshöjdpunkt som barnhjälten och maskoten Pombo i ett lekprogram på åttiotalet. Detta gör honom tyvärr till allt annat än barnhjälte idag. Istället är han frånvarande i sin relation till dottern, en relation som mest sträcker sig till kramen innan läggdags och dysfunktionella pratstunder i bilen. Det är en dov, animerad skildring av inre ensamhet och svårigheten att låta sin kärlek och värme visas utåt. När maskotmasken åker av och ersätts av dottern uppe på axlarna lägger Griff grunden till en fungerande familjerelation. Är filmen en framtida klassiker inom pappagrupper, månntro?
Avslutningsvis vill jag nämna A Brief History of Princess X (International Competition 10). Det är ett stycke mikrohistoria om hur en fullskalig marmorbyst av Marie Bonaparte, en avlägsen släkting till Napoleon, förvandlades till en bronsfallos kring förra sekelskiftet. Filmen är en given andaktsstund i biografsoffan för dig som gillar anekdoter och spekulativa klitoristeorier. Den roligaste filmen av de nämnda.