Annons
t-shirts
Om du har köpt tre fräsiga batiktröjor till priset av två kan du inte räkna med att få byta en av dem om du inte är nöjd, då den kommer att räknas som gratiströja.
Foto: Wikimedia commons/ Steven Falconer

Konsumentkollen: inget öppet köp på gratiströja


Konsument Uppsala svarar på konsumentfrågor som kan dyka upp när man är student. Idag undrar Klara varför det står olika priser på hyllorna i matbutiken.

Fråga: I söndags beställde jag böcker från ett företag på Internet. En timme efter köpet ångrade jag mig. Jag skickade ett mejl till företaget och fick ett automatiskt svar att de skulle återkomma inom tolv timmar. När jag ringer dem på måndag har de redan hunnit skicka iväg min order. Nu får jag betala returfrakten. Det är inte mitt fel att de inte läser mitt meddelande tillräckligt fort! Måste jag betala returfrakten?

Irriterad bokmal

Svar: Ja, du måste stå för returfrakten. Du har 14 dagars ångerrätt när du handlat på nätet. Ofta får du som kund stå för returfrakten om du ångrar dig. Vissa företag betalar för returfrakten men inte alla. Att företaget inte såg ditt meddelande är tråkigt. Men det finns ingenting som säger att de måste läsa eller svara på ett meddelande direkt.


Fråga: Jag har precis flyttat hemifrån och börjat handla mat på egen hand. Nu har jag tänkt på att det ofta står två olika priser på samma vara. Det är ett pris med vit bakgrund och ett annat pris med gul bakgrund. Varför står det så?

Klara

Svar: Varor i butik ska ha både försäljningspris och jämförpris. Jämförpriset står på den gula bakgrunden. Jämförpriset talar om vad en vara kostar per kilo eller liter eller annan jämförbar enhet. Jämförelsepriset ska hjälpa dig som kund att snabbt kunna jämföra priser mellan olika affärer, förpackningar och märken.


Fråga: Jag köpte tre tröjor i en butik. Alla tröjorna kostade 99 kronor styck. Det var ett erbjudande, ”Ta tre, betala för två”. På kvittot stod det att butiken gav 7 dagars öppet köp. Efter två dagar bestämde jag mig för att jag ville lämna tillbaka en av tröjorna. Jag gick till butiken i tron om att jag skulle få tillbaka pengarna motsvarande en tröja. Butiken tog tillbaka tröjan, men jag fick inte tillbaka några pengar. Får de göra så?

Mira

Svar: Det är butiken som bestämmer vilka regler som gäller. Öppet köp och olika typer av erbjudanden är valfritt för butiken. I det här fallet ska du som kund köpa tre produkter för att få ta del av erbjudandet. Om du lämnar tillbaka en av tröjorna måste du fortfarande betala för de två som du behåller. Du kan se det som att du lämnar tillbaka den tröjan som du fick gratis.


Annons

Annons

Konsumentkollen

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller besök dem mån-tors i stadsbiblioteket mellan kl 9-12.

Läs mer

2024-03-27 12:46
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…
2024-03-21 14:59
Såhär mot slutet av mars kan man se uppsalastudenterna sakteligen krypa fram, ut ur sina grottliknande studentrum, för…
2024-03-21 10:55
KONSUMENTKOLLEN: Mycket gasquer och sittningar under våren? Kostnaderna rinner gärna iväg under april och maj. Konsument…