Annons
parkeringsbot
Kristoffer fick betala en parkeringsbot efter att ha lånat ut sin bil till en kompis.
Foto: Wikimedia commons/ ThorRune

Konsumentkollen: fick betala kompisens p-bot


Konsument Uppsala svarar på studenternas frågor om konsumtion. Eva F. vill handla hållbart och Kristoffer vill inte betala sin kompis parkeringsbot.

Fråga: Jag har precis flyttat hemifrån och har börjat ordna med min privatekonomi. Det är roligt men lite svårt. Jag undrar vad det är för skillnad på e-faktura och autogiro?

Ida

Svar: E-faktura är en räkning som skickas till dig elektroniskt genom din internetbank och du får inte hem någon pappersfaktura. Du behöver inte heller fylla i några uppgifter men godkänna vid varje betalningstillfälle. Autogiro kan vara lämpligt för återkommande betalningar till en och samma betalningsmottagare. Rätt belopp dras automatiskt från ditt konto i banken. Du slipper hålla reda på räkningar och förfallodagar.


Fråga: Har ni några bra tips på hur jag ska tänka för att handla hållbart?

Eva F

Svar: Hållbar konsumtion börjar redan före köpet och slutar först när varan måste slängas. Före köpet kan du fråga dig själv om varan verkligen behövs? Kan du köpa varan begagnad eller går det att låna eller hyra den istället? Kan du och dina grannar/vänner dela på varan? Om du måste köpa varan är det bra att tänka kvalitet och lång livslängd. Kolla om det finns reservdelar eller om varan är lätt att laga om den går sönder. Undvik engångsartiklar och varor av låg kvalitet. När varan är gammal eller har gått sönder kan du fråga dig själv om den går att laga, sälja eller skänka bort. Kanske kan någon del av varan säljas eller skänkas bort?


Fråga: Förra veckan lånade jag ut min bil till en kompis. Hon fick en parkeringsbot när hon parkerat fel men sa ingenting till mig. Nu har jag fått en faktura hemskickad. Jag undrar om jag måste betala? Det var ju inte jag som parkerade fel.

Kristoffer

Svar: Ja, du måste betala parkeringsboten. Fakturan skickas till ägaren av bilen. Du som ägare har ansvar för bilen även om du inte parkerat den själv.


Annons

Annons

Konsumentkollen

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller besök dem mån-tors i stadsbiblioteket mellan kl 9-12.

 Reklamation inte detsamma som garanti

Inget öppet köp på gratiströja

Måste man betala för oanvänt gymkort?

Läs mer

2024-04-18 09:22
KONSUMENTKOLLEN: Det här med abonnemang, mobiler och annan elektronik. Hur ska man tänka egentligen? Det gäller frågan…
2024-04-10 13:20
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…
2024-04-04 08:51
KONSUMENTKOLLEN. Vad är egentligen skälig hyra? Vad gör man om man hyr i andrahand och tror att man betalar för mycket…