Konsument Uppsala besvarar alla era frågor om reklamationer.
Foto: Unsplash/Simon Kadula

Konsumentkollen: Tur i returen


Hur fungerar egentligen öppet köp och garanti? Och hur lång tid efter köpet kan man egentligen returnera något? Konsument Uppsala besvarar alla era frågor om reklamationer.

Fråga: Jag köpte en tröja på öppet köp. Jag kände mig inte nöjd med tröjan och bad därför min syster lämna tillbaka den i butiken. Butiken nekade då henne att lämna tillbaka tröjan, trots att hon hade kvittot med sig. Butiken menar att det behöver vara samma kort som användes vid köpet av tröjan som ska användas för att sätta tillbaka pengarna på. Jag ringde till butiken och uppgav kortnumret per telefon men de nekade fortfarande. Får man göra så?

Svar: Öppet köp är frivilligt för butiker. Butiken väljer själv tid och villkor för öppet köp. Öppet köp innebär att du ska återlämna varan i oförändrat skick och butiken ska betala tillbaka pengarna. Har du betalat med presentkort ska du få ett presentkort tillbaka. Har du betalat kontant ska du få kontanter tillbaka. Är varan betald med bankkort ska pengarna sättas tillbaka på kortet. Det är butiken som bestämmer hur de vill hantera detta och vilka krav de har till sitt öppet köp. Svaret på din fråga är alltså – ja.


Annons

Annons

Fråga: Min pappa köpte ett presentkort till mig hos en sportbutik. Nu säger sportbutiken att giltighetstiden bara är 6 månader. Det står ingenting om det på presentkortet, men butiken hävdar att det stod på kvittot. Räcker verkligen det?

Svar: Det behöver inte stå på presentkortet hur länge det gäller, även om det såklart är det bästa. Så länge den som köpte presentkortet, i det här fallet din pappa, har fått informationen på kvittot om giltighetstiden så är det den som gäller.

Fråga: Jag köpte ett par skor från en butik för ett par månader sedan. Nu har sulan börjat lossna, och när jag gick till butiken för att reklamera så påstod personalen att garantin gått ut och att de därför inte kan hjälpa mig. Jag har hört att man kan reklamera i tre år efter köpet. Vad är det som gäller?

Svar: Det är frivilligt för företaget att erbjuda garanti, och därför kan de bestämma villkoren för garantin. Däremot kan man, enligt konsumentköplagen, alltid reklamera ursprungliga fel på en produkt i tre år efter man köpt varan. Du bör gå tillbaka till butiken och hänvisa till din reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

Läs mer

2023-01-20 08:22
Konsumentkollen fortsätter att hjälpa studenter komma underfund med privatekonomin - den här veckan är det presentkort…
2023-01-06 09:19
Svein Stølen, rektor vid Oslo universitet satte nästan frukosten i vrångstrupen när han fick höra att man i Norge…
2023-01-06 08:35
Allt fler väljer att handla sina julklappar online, men det är inte alltid det blir som man tänkt sig. Har du också…