Second hand
Vad gäller om du köper något som inte fungerar på second hand?
Foto: Unsplash

Konsumentkollen: Vad gäller när du köper begagnat?


KONSUMENTKOLLEN: Varannan torsdag svarar Konsument Uppsala på frågor kring studenters ekonomi. Idag avhandlas begagnatmarknaden - hur fungerar det med returer när du köpt second hand och vilka rättigheter har du om du beställt en klänning till vårbalen som inte motsvarar utlovad standard?

Fråga: Jag köpte en begagnad mikro i en second hand-butik. Det stod att mikron var testad. När jag kopplade in den hemma fungerade den inte. Jag gick tillbaka till butiken för att klaga men de sa att alla deras varor säljs i befintligt skick. Det satt flera skyltar i butiken som informerade om det. Även om mikron är begagnad borde jag väl ändå kunna ställa vissa krav, till exempel att den fungerar?

Svar: Visst kan du ställa krav även på varor du köpt i en second hand-butik. När du köper en begagnad vara har du samma rättigheter som om du köpt en ny vara. Fungerar inte mikron ska du ta kontakt med butiken igen och reklamera. Du kan kräva att butiken lagar mikron, erbjuder dig en likvärdig mikro eller ger dig pengarna tillbaka. När du köper begagnade varor behöver du räkna med att de kan ha vissa brister. Dessa brister behöver inte innebära att varan är felaktig utan kan vara helt normala. Men om inte mikron fungerar alls rör det sig troligen om ett fel, vilket du inte ska behöva acceptera. 


Fråga: Jag handlar uteslutande begagnade kläder från ett företag som säljer på nätet. Jag brukar beställa flera plagg samtidigt. Min senaste beställning höll inte måttet. Företagets beskrivning av plaggens skick stämde inte med vad jag fått hem. Företaget säger att jag kan ångra köpet men att jag då behöver betala returfrakten. Jag tycker inte att jag ska behöva betala returfrakten när skicket inte stämmer med vad företaget lovat. Vad gäller här? 

Svar: Om plaggen du fått hem inte stämmer med vad ni har avtalat om ska du klaga till företaget. Avviker varorna från vad du och företaget avtalat om ska företaget bekosta returfrakten. Hade det däremot varit så att det inte var något fel i hur företaget beskrivit plaggens skick, utan du av annan anledning ville ångra köpet, har företaget rätt att ta ut en kostnad för returen. 


Fråga: Jag har nyligen börjat handla från ett företag där man som privatperson kan lägga upp kläder och andra varor till försäljning. Säljaren tar bilder på varan som ska säljas och beskriver plaggets skick.  Varorna köps sedan av andra privatpersoner. Jag har nyligen gjort en beställning som jag ångrar. Jag kontaktade företaget och meddelade att jag ville ångra köpet men de sa att ångerrätten inte gäller eftersom jag handlat av en privatperson. Stämmer det? 

Svar: I din situation är det viktigt att du reder ut med vem du egentligen har ett avtal. Har du handlat via nätet från ett företag har du i de allra flesta fall ångerrätt. Har du däremot handlat via nätet men från en privatperson gäller inte ångerrätten. När två privatperson ingår ett avtal med varandra gäller inte den konsumentskyddande lagstiftningen. Då har du inte rätt att ångra köpet. Du kan alltid fråga personen du handlat av om det finns möjlighet att lämna tillbaka plagget eller genomföra ett byte. Företagets roll är i många fall att erbjuda tekniken och fungerar i praktiken som en marknadsplats där privatpersoner ingår avtal med varandra. I en sådan situation är det inte med företaget som man har avtalet. 
 


Annons

Annons

Konsumentkollen

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.

Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag 13-16, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16.

Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2.


 

Läs mer

2024-12-19 11:43
KONSUMENTKOLLEN. Hur är det egentligen med ångerrätten om du köpt julklapparna på Black Friday? Och hur ser det ut med…
2024-12-18 12:01
Var tredje år behöver kårer och studentsammanslutningar vid svenska lärosäten ansöka om sin kårstatus på nytt. 2025 är…
2024-12-12 12:21
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…