Annons
flyg
Konsumentkollen reder ut vad du ska tänka på när du bokar flygbiljett.
Foto: Unsplash

Är det ångerrätt på flygbiljetter?


KONSUMENTKOLLEN: Vad händer om du blir sjuk innan resan till Grekland i sommar? Eller om du ångrar den där flygresan som du och kompisarna bokade på fyllan i helgen? Konsumentkollen har svaren. 

Fråga: När man handlar på nätet har man ju ångerrätt i 14 dagar. Gäller det också när man köper flygbiljetter?  

Svar: Nej, du har ingen ångerrätt när du köper flygbiljetter. Även om du inte har rätt att ångra köpet kan du alltid avboka din resa. Avbokar du resan har du rätt att få tillbaka flygskatten och andra avgifter som kan ingå i biljettpriset. Vill du ha möjlighet att ändra din resa behöver du köpa en biljett som du antingen kan avboka eller omboka.  
 
Fråga: Jag köpte till ett avbeställningsskydd när jag bokade en resa. När jag sedan läste i villkoren framkommer det att jag endast får tillbaka pengar om jag eller någon i resesällskapet blir sjuk. Jag borde ha läst villkoren noggrannare men jag trodde att ett avbeställningsskydd fungerade annorlunda, att jag kunde avbeställa resan av vilket skäl jag ville. Hur fungerar egentligen ett avbeställningsskydd?  

Svar: Ett avbeställningsskydd är en försäkring. Det är villkoren som styr i vilka situationer du har rätt att avboka. Ett avbeställningsskydd brukar inte innebära att du får avboka resan av vilken anledning som helst. Det vanliga är att du får avbeställa om du blir sjuk. Det är inte heller säkert att det alltid finns behov av att köpa till ett avbeställningsskydd. Har du en hemförsäkring kan du kolla om det ingår avbeställningsskydd. Om du betalade resan med ett kredit- eller kontokort kan du även kontrollera om det ingår avbeställningsskydd där.  
 
Fråga: Jag och mina vänner har bokat en charterresa. Nyligen fick jag veta att researrangören har ändrat tiden för utresa. Flyget skulle avgått klockan 07 på morgonen men kommer i stället avgå klockan 15 på eftermiddagen. Detta gör att vi tappar en stor del av dagen på resmålet. Jag undrar om vi har rätt till någon form av kompensation för detta?  

Svar: För att researrangören ska ha rätt att göra ändringar i resan behöver det framkomma i villkoren. När tiden för avresa ändras och blir till en stor nackdel för er kan ni ha rätt att avstå från resan och kräva att researrangören återbetalar hela resans pris till er. Vill ni inte längre åka på resan ska ni ta kontakt med researrangören och informera om det samt kräva full återbetalning. Om ni ändå vill åka på resan har ni rätt att kräva ett prisavdrag som motsvarar den tid ni missar.  
  
 


 


Annons

Annons

Konsumentkollen

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.

Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag 13-16, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16.

Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2.

Läs mer

2024-04-18 09:22
KONSUMENTKOLLEN: Det här med abonnemang, mobiler och annan elektronik. Hur ska man tänka egentligen? Det gäller frågan…
2024-04-10 13:20
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…
2024-04-04 08:51
KONSUMENTKOLLEN. Vad är egentligen skälig hyra? Vad gör man om man hyr i andrahand och tror att man betalar för mycket…