Konsumentkollen: Kan du ångra en konsert- eller festivalbiljett?
Fråga: Jag köpte konsertbiljetter av ett företag på nätet. I efterhand har jag förstått att jag betalat mycket mer för biljetterna än om jag skulle köpt dem direkt av arrangören. Kan jag få tillbaka mellanskillnaden när jag betalat ett för högt biljettpris?
Svar: Nej, du kan inte få tillbaka mellanskillnaden mellan vad du betalat och vad det skulle kosta om du köpt biljetterna direkt av arrangören. Prissättningen är fri. Det innebär att företaget bestämmer vad biljetten ska kosta. Det är vanligt att andrahandsbiljetter är dyrare än om du köper direkt av arrangören.
Jag har köpt konsertbiljetter men jag kommer tyvärr inte kunna gå. Kan jag ångra köpet?
Svar: När du köper konsertbiljetter har du ingen lagstadgad rätt att ångra dig, oavsett hur du gjorde köpet. Även om du köpte biljetterna via nätet har du inte den sedvanliga ångerrätten på 14 dagar eftersom konsertbiljetter är undantagna ångerrätten. Gör så att du läser köpvillkoren för det kan vara så att företag i vissa situationer erbjuder ångerrätt men det är inget du kan kräva. Om företaget erbjuder ångerrätt bör det framgå av villkoren. Däremot har du ångerrätt på konsertbiljetter som är köpta i andra hand. Har företaget du köpt biljetterna av själva köpt av arrangören har du rätt att ångra köpet.
Jag beställde konsertbiljetter av ett företag på nätet. Det står ett annat namn än mitt på biljetten. Det verkar som att jag köpt en andrahandsbiljett. Jag är orolig att biljetten inte är giltig. Hur kan jag kontrollera detta?
Svar: Misstänker du att din biljett är ogiltig behöver du ta kontakt med arrangören för att kontrollera biljetten. Att det står ett annat namn än ditt eget på biljetten behöver inte innebära att du inte kan se konserten. Men om det är så att biljetten är knuten till det namn som står på den och du därför inte kan se konserten ska du kontakta företaget och klaga. Kan du inte få en biljett som är giltig har du rätt att få tillbaka pengarna.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.
Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag 13-16, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16.
Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2.