Black Friday
Konsumentkollen reder ut vilka rättigheter du har när du handlar på nätet och i butik under Black Friday.
Foto: Unsplash

Konsumentkollen: Returer efter Black Friday? 


Kanske har du tänkt fynda julklapparna till familjen på årets Black Week? Konsumentkollen lotsar dig genom dina rättigheter. 

Fråga: Jag har planerat att göra en del inköp under Black Friday. Jag tror att jag kommer handla mest på nätet men det kanske även blir något köp på stan. Jag undrar om det rabatterade priset påverkar mina möjligheter att lämna tillbaka det jag köpt? 

Svar: När du handlar på nätet har du i de allra flesta fall ångerrätt i 14 dagar. Om du köpt något på rea eller med rabatt påverkar inte din rätt att ångra köpet. Om du däremot handlat något till nedsatt pris i en butik så kan det påverka dina möjligheter att lämna tillbaka det du köpt om du skulle ångra dig. Det finns ingen lag som styr rätten att ångra ett köp du gjort i en butik. Det innebär att det är butikens regler om öppet köp och bytesrätt som gäller. Är du osäker på vad som gäller så fråga i butiken.

Fråga: Jag tänkte handla julklappar under Black Week. Eftersom det bara är 14 dagars ångerrätt när jag handlar på nätet så undrar jag vad som händer om den som får julklappen inte vill ha den? Det kommer ha gått mer än 14 dagar från det att jag köpte julklappen till julafton. Hur ska jag tänka? 

Svar: Det stämmer att ångerrätten är 14 dagar när du handlar på nätet. Många nätbutiker har just nu förlängt möjligheten att kunna ångra ett köp. Om det är viktigt att just nu ha längre möjlighet att ångra ett köp än de lagstadgade 14 dagarna så se till att handla från ett företag som förlängt möjligheten att kunna ångra köpet. 

Fråga: Under Black Week kommer jag att köpa alla julklappar. Jag har tidigare råkat handla från ett företag där varan aldrig kom. Hur jag än försökte få kontakt med dem fick jag aldrig svar. Pengarna som jag betalat fick jag heller aldrig tillbaka. Kan jag på något sätt säkerställa att företaget jag handlar från är seriöst?


Svar: Om du inte känner till företaget du tänkt handla från skulle jag råda dig att först söka på nätet efter recensioner och se vad andra konsumenter tycker om företaget. Innan köpet är det bra att kontrollera företagets kontaktuppgifter. Du bör vara försiktig om det helt saknas kontaktuppgifter eftersom du inte kan kontrollera vem du handlar från. Om det bara finns ett kontaktformulär kan det också vara läge att vara försiktig. Det är bra om du kan läsa avtalsvillkoren och kontrollera var företaget finns. Om du betalar med ett kreditkort eller faktura har du ett extra skydd eftersom du kan vända dig till kreditgivaren och kräva återbetalning om det uppstår problem. 

Fråga: Är det bra tillfälle att köpa något under denna reavecka eller finns det risk att jag blir lurad? Jag vill inte betala mer än jag måste då jag har en tight budget. 


Svar: För att veta om du gör ett fynd eller köper något till ett bra pris så behöver du veta vad varan kostar normalt. Du behöver ha kunskap om varans prisutveckling under en tid. För att ta reda på detta kan du använda dig av något prisjämförelseverktyg. Det kan vara så att just den vara du tänkt köpa är billigare en helt annan månad under året. Men om du har koll på vad varan kostar normalt är det lätt för dig att kunna avgöra om de erbjudanden som marknadsförs är bra eller inte. Du ska handla på det sätt som är bäst för dig och din plånbok och att handla på rea kan vara ett sätt att spara pengar, förutsatt att du handlar det du har råd med. Det finns en risk att ryckas med och handla mer än vad man behöver när det är rea och mycket erbjudanden. Gör en budget och planera dina inköp.


Annons

Annons

Konsumentkollen

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 018-7271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.

Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag 13-16, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16.

Läs mer

2024-10-03 09:38
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…
2024-10-02 10:20
Psykologstudenterna är tillbaka i frågespalten “Psykologstudenten svarar” i höst, där läsare får psykologi-grundade råd…
2024-09-26 12:17
KONSUMENTKOLLEN. Reklamation och garanti, är det samma sak? Vad innebär ränta? Har jag rätt att ångra köpet jag gjorde i…