Streaming
Konsument Uppsala reder ut dina frågor om streamingtjänster i veckans Konsumentkollen.
Foto: Unsplash

Konsumentkollen: "Streamingtjänsten strular, vad har jag för rättigheter?"


KONSUMENTKOLLEN: Signat upp för att se sport, men så slutar ligan sändas på streamingsajten? Problem med uppspelning av serier och filmer? Konsument Uppsala reder ut frågetecken i streamingsajtsdjungeln.

Fråga: Jag såg ett erbjudande där man kunde streama sport. Jag tackade ja till detta erbjudande då jag skulle kunna titta på ligafotboll jag var särskilt intresserad av. Efter bara några veckor togs möjligheten att titta på dessa matcher bort. Jag klagade till företaget som sa att de enligt sina villkor har rätt att göra ändringar i utbudet. Jag tycker detta är mycket tråkigt då enda anledningen till att jag ingick avtalet var för att kunna se just dessa matcher. Avtalet är bundet i 10 månader till. Finns det något jag kan göra? 

Svar: Företaget kan ha rätt att göra ändringar i utbudet om det framkommer av ert avtal. Men utgångspunkten är att streamingtjänsten ska följa det avtal som ni har. Om tjänsten avviker från ert avtal är den felaktig. Då har du rätt att få ett prisavdrag som motsvarar felet eller häva avtalet. Kontakta företaget och argumentera för att du vill ha ett prisavdrag eller häva det eftersom företaget inte längre levererar det utbud ni har avtalat om. 

Fråga: Jag tecknade avtal om att streama musik. Jag såg i efterhand att det skulle bli billigare att ta ett så kallat duoabonnemang. Med det abonnemanget kan jag och min sambo ha varsitt konto till ett billigare pris än om vi tecknar separata avtal. Kan jag ångra avtal om en streamingtjänst? 

Svar: Ja, du har 14 dagars ångerrätt om du gjorde köpet på distans, till exempel via nätet. Företaget kan ha rätt att få betalt för den tid du kunnat använda tjänsten. Summan företaget har rätt att kräva att du betalar ska vara en proportionell andel av priset. Men för att företaget ska ha rätt till betalning för den tid du kunnat använda tjänsten ska du ha fått information om att du har ångerrätt och att du har begärt att tjänsten påbörjas under ångerfristen. 

Fråga: Jag har en streamingtjänst som inte fungerar fullt ut. Jag har problem med att uppspelningen av serier och filmer är seg samt att bilden är suddig. Kan jag klaga på detta till företaget? 

Svar: Ja, det kan du göra. Innan du köpte tjänsten ska företaget ha informerat dig om vad som krävs för att tjänsten ska fungera. I vissa fall där man till en början inte vet om felet ligger hos företaget eller finns på din utrustning så kan du behöva vara företaget behjälplig med att hitta eventuella fel. Företaget ska ha informerat om att du kan behöva hjälpa till för att hitta felet. Företaget ansvarar inte för eventuella fel som kan finnas på din utrustning. Men om din utrustning är felfri ska företaget åtgärda felet. Kontakta företaget och klaga på tjänsten men var beredd på att du kan behöva kontrollera din utrustning hemma som ett led i att försöka hitta felet. 
 


Annons

Annons

Konsument Uppsala 

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 018-7271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.

Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag 13-16, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16.

Läs mer

2024-10-31 12:00
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…
2024-10-24 12:00
KONSUMENTKOLLEN. Hur funkar det egentligen om det blir strul med annulleringen av den där beställningen från nätshoppen…
2024-10-17 12:43
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…