Recensioner
Hur funkar egentligen kundrecensioner och kan företag använda dem till sin fördel? Konsument Uppsala nystar i frågan i dagens Konsumentkollen.
Foto: Pixabay

Konsumentkollen: Kan man lita på recensioner?


KONSUMENTKOLLEN. Hur är det egentligen med kundrecensioner, kan du lita på dem? Eller används de i marknadsföringssyfte? Konsument Uppsala nystar i frågan.

Fråga: Jag och min sambo ska köpa en robotdammsugare. När jag ska göra ett dyrare inköp läser jag alltid på om produkten jag tänkt köpa och tar del av kundrecensioner från andra som använt produkten. Ibland kan jag tycka att många recensioner är lite väl positiva. Jag har börjat tvivla på om recensionerna verkligen är äkta. Finns det något sätt att säkerställa att kundrecensioner är trovärdiga och att de som skrivit recensionen faktiskt använt produkten? 

Svar: Vi konsumenter påverkas mycket av vad andra tycker. Därför är det inte konstigt att många företag använder recensioner på nätet för att få oss att köpa deras varor eller tjänster. Men tyvärr kan man inte alltid lita på recensionerna. Ett företag som använder kundrecensioner måste informera om de kontrollerar att recensionerna faktiskt är äkta. Enligt lagen är företag inte skyldiga att kontrollera recensionerna men om de inte gör kontroller ska det tydligt framkomma. Att använda sig av falska recensioner är förbjudet. 

Det går att identifiera falska kundrecensioner. Här kommer tre tips du kan ta med dig när du läser recensioner:

Bara positiva recensioner
Det är inte särskilt troligt att det bara finns positiva recensioner av en produkt. Om det uteslutande finns positiva recensioner kan det vara ett tecken på att de negativa recensionerna rensas bort. 
 
Innehållet i recensionerna
Om alla recensioner som finns är korta och skrivna väldigt generellt kan det vara ett tecken på att recensionen är falsk. Detta beror på att konsumenter inte skriver på samma sätt när de skriver en recension. Vissa konsumenter skriver långt, andra kort. Missnöjda konsumenter skriver kanske mer detaljerat och beskriver varför de är missnöjda. Är samtliga av de publicerade recensionerna lika långa och skrivna på ungefär samma sätt kan det vara ett tecken på att recensionen inte är äkta.
  
Olika recensioner på olika ställen
Det är viktigt att läsa recensioner på olika ställen och läs gärna på recensionssajterna. Ibland kan det vara så att företaget har positiva recensioner på sin hemsida men negativa recensioner på andra sajter och plattformar. Det är viktigt att läsa på olika ställen för att få en samlad och korrekt bild av vad konsumenterna tycker om företaget och deras produkter. 


Annons

Annons

Konsument Uppsala 

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 018-7271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.

Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag-tisdag klockan13-16 och onsdag-torsdag 9-12.

Läs mer

2024-12-19 11:43
KONSUMENTKOLLEN. Hur är det egentligen med ångerrätten om du köpt julklapparna på Black Friday? Och hur ser det ut med…
2024-12-18 12:01
Var tredje år behöver kårer och studentsammanslutningar vid svenska lärosäten ansöka om sin kårstatus på nytt. 2025 är…
2024-12-12 12:21
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…