Rätt sälj-tänk skramlar tomt
Det känns som om det fanns en tid då ordet entreprenör inte var en floskel. Kanske var det innan entreprenörskap blev ett skolämne, innan det startades en miljon vinstdrivande friskolor i Stockholmsområdet som profilerade sig genom ”unika kontakter mellan skola och näringsliv” (samt förstås med tunnelbanereklam av typen ”börja här och få en gratis ipod/dator/resa till New York”). Kanske var det innan regeringsskiftet, innan den senaste kulturutredningen, innan Linda Skugge bytte karriär från krönikör till PR-entreprenör, innan Blondinbella ville bli riskkapitalist, innan alla de där företagen bestående av entreprenörer som vill entreprenöra genom att göra fler människor till entreprenörer (typ Drivhuset) började poppa upp överallt.
Eller kanske var det innan ”Draknästet”, den svenska versionen av brittiska ”Dragon’s Den”, började sändas på SVT. Denna fantastiska programidé går ut på att ”entreprenörer och innovatörer med affärsdrömmar får chansen att övertyga framgångsrika investerare – stora affärsdrakar med pengar och näsa för affärer – att gå in och finansiera affärsidéer”. Ett slags näringslivets ”Idol” där vissa höjs till skyarna medan man skrattar åt andra: ”du har inte det som krävs”, fnyser den sure industrimagnaten Mats Gabrielsson och suger på sina glasögon.
I Dragons Den investeras upp till två miljoner pund i kluriga nyckelringar och hemliga recept på salsasås. I Draknästet handlar det om ungefär en tiondel av dessa pengar och de investeras istället mest i kluriga webbsidor och hemliga IT-lösningar. Kanske beror det på att ”drakarna” till stor del består av medelålders IT-killar, även om denna säsong har piggats upp med patentexperten Susanna. Drakarna svänger sig med termer som ”mönsterskydd” och ”exit”, men för den som tycker att ekonomi är svårt förutsätter programformatet lyckligtvis inga förkunskaper. Tvärtom förklaras de olika problem som investerarna ställs inför på ett närmast provocerande pedagogiskt sätt. Ty alla ska med.
Susanna: – jag har frågor om din affärsplan, hur ser omsättningen ut efter första året?
Förnumstig voiceover: – Susanna har synpunkter på X affärsplan.
Entreprenör X: – eh, vi hoppas ju att vi kan dubblera...
Förnumstig voiceover: – X besvarar Susannas fråga men är svaret tillfredsställande?
Susanna: – Jag tycker inte att du har besvarat frågan och därför kan jag inte investera i dig. Jag avstår.
Förnumstig voiceover: – Susanna väljer att avstå.
Draknästet är underhållande, men får mig att fundera: även om entreprenörskap i grunden naturligtvis är någonting positivt måste man faktiskt ställa sig tveksam till heroiseringen av begreppet. När ’entreprenörskap’ blir universallösning på Sveriges problem innebär det i slutänden att man i precis alla situationer ska vara ”hungrig och driven” med ”visionära lösningar” och ”rätt sälj-tänk”, beredd att ”ge järnet” och ”jobba stenhårt”. Orden skramlar tomma, inte sant? Förhoppningsvis finns det fortfarande platser där andra egenskaper är lika mycket – eller mer – värdefulla.