Martin Michelsson befarar att kvaliteten sätts på spel när handledarna själva ska stå för bedömningsunderlaget på lärarstudenter
Foto: Christin Lenthamre

Han varnar för godtycke på praktiken


I vår går många av lärarprogrammets studenter ut på sin sista praktik. Men till skillnad från tidigare kommer de inte att bedömas av oberoende, för uppgiften utbildade examinatorer, utan av sina egna handledare ute på skolorna.

Det är måndag morgon och en av sjuorna på Tiundaskolan håller på att förbereda sig för presentation inför klassen. Lärarkandidaterna Martin Michelsson och Ida Svantesson delar på lektionen.
– Jag ska egentligen bli gymnasielärare, men gör min sista praktikperiod på högstadiet. Jag hade hellre varit på gymnasiet, men en av mina nior är gymnasiemässig så det går an, säger Martin Michelsson.
Martin har ämneskombinationen historia och samhällskunskap, och har under tidigare praktikperioder varit ute på gymnasiet. Han tycker att det är olyckligt att han hamnat på högstadiet under sin examenspraktik, eftersom det är nu han ska bli bedömd som färdigutbildad lärare. I sin roll som studiebevakare på Uppsala studentkår har han fått frågor från andra lärarstudenter som gör sin sista praktik och som är oroliga över situationen.
– Jag och min kollega Åsa Hammarborg har skickat en skrivelse där vi ifrågasätter att universitetet inte längre skickar ut examinatorer till studenter inom det allmänna utbildningsområdet. När handledarna ute på skolorna själva ska stå för bedömningsunderlaget riskerar man kvaliteten på nyutexaminerade lärare, säger Martin.

I fakultetsnämndens riktlinjer för den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU:n, sägs att underlaget för bedömningen av lärarstudenterna ska komma även från universitetet. Maria Åkerblom som handleder Martin och Ida har lång erfarenhet av att handleda lärarkandidater, men det är först nu under vårterminen som hon har tid att gå den handledarutbildning som ges. Det har helt enkelt inte gått att få in utbildningen i schemat tidigare.
– Det här är dessutom första gången jag ensam kommer att stå för bedömningen. Tidigare har det alltid kommit någon från universitetet och kollat. Det har hänt vid ett tillfälle att examinatorn har struntat i vad jag har att säga, de andra har satt betyget tillsammans med mig. Det har fungerat väldigt olika, framför allt mellan olika ämnen. Min roll som handledare är att vägleda, samt diskutera problem och lösningar med kandidaterna, så jag känner mig lite osäker inför den här nya uppgiften, säger Maria Åkerblom.
Att ta emot lärarkandidater är frivilligt, och många lärare är inte intresserade av att ta på sig rollen eftersom de förväntas utföra det extra arbetet inom den reglerade arbetstiden. Det finns heller inte något uttalat krav att lärarna ska genomgå handledarutbildning innan de tar emot lärarkandidater. Lärarnas Riksförbund, LR, har länge drivit frågan om utbildning för blivande handledare och är kritiskt till slopandet av examinatorer, då kopplingen mellan universitetet och skolan blir alltför svag.
– Det är oerhört viktigt att studenterna får en bra VFU. I princip tycker vi att besök av examinatorer är att föredra, men det allra bästa vore att examinatorn och handledaren tillsammans gjorde en bedömning i samråd med studenten. Det viktigaste är inte själva besöket, utan kvaliteten på handledningen och bedömningen, säger Anna Jändel-Holst, utredare på LR.

Martin Michelsson hoppas på att skrivelsen ska leda till ett återinförande av examinatorer inom de allmänna pedagogiska och didaktiska kurserna, alternativt till en obligatorisk utbildning av handledarna ute på skolorna.
– Vi vill ha en respekterad utbildning där man inte bara kan glida igenom, och för det krävs en tydligare koppling till universitetet. nbsp; I klassrummet efterfrågas ledarskap, men det är först under praktiken man tränas i detta. Det finns ett glapp mellan utbildning, praktik och yrkesliv, vilket är bekymmersamt, då det undergräver kvalitetssäkringen i studenternas förmåga att faktiskt utöva det yrke de utbildat sig till, säger han.
Thord Österberg som är utbildningsledare på utbildningsvetenskapliga fakulteten säger att universitetet har för många lärarstudenter för att det ska vara ekonomiskt möjligt att skicka ut examinatorer till samtliga, men att konsekvensen av att minska antalet studenter skulle vara att skolorna tvingas anställa obehöriga lärare.
– Vi skulle gärna se att handledarutbildningen var obligatorisk, men med tanke på det stora studentantalet skulle de lärare som ställer upp på detta bli överbelastade. Det är helt enkelt ett svårt pussel att lägga. Ytterst är det en resursfråga, säger Thord Österberg.


Annons

Annons

Läs mer

2024-12-17 10:20
Den första februari 2025 tillträder Hans Adolfsson som ny rektor vid Stockholms universitet. Som efterträdare av hans…
2024-12-16 13:03
Vissa utbildningar är mer populära än andra på Tinder. Det meddelar företaget själva i ett pressmeddelande i samband med…
2024-12-10 09:53
En ny rapport från fackförbundet Sveriges Universitetslärare och Forskare (SULF) visar att svenska lärosäten har…