
Historiestudent med spel på hjärnan
Ett nytt spel per år sedan barnsben – som nu hunnit bli 23 år. Det innebär högar av egentillverkade spel hemma i studentlägenheten i Stockholm. Vissa mer ambitiöst gjorda än andra.
– Jag har en ganska sjuk hjärna som hela tiden ser spelidéer, förklarar Olof Blomqvist roat. nbsp;
– Varje gång tänker jag att det här är det sista spelet. Jag känner mig ganska tom efteråt. Men så kommer jag på en ny idé…
Historia, heter det senaste, som Olof Blomqvist beskriver som ett civilisationsbyggnadsspel. Det är det första som han sett till att trycka upp.
– Jag har alltid varit en historieälskare. Sedan högstadiet har jag haft som mål att göra just ett sådant här typ av spel, där varje deltagare skapar sin egen civilisation. Men det har inte blivit av förrän nu.
Kursen historia A, på Uppsala universitet, gav honom den knuff och gnista som behövdes för att komma igång, berättar han.
– Det var en tacksam miljö att vistas i, jag fick mycket gratis, säger han, och berättar att anteckningsblockens marginaler snabbt klottrades ner med spelidéer efter varje föreläsning.
Till skillnad från andra historiespel – både bräd- och datorspel – är det här mer problematiserande, säger han.
– Många historiespel är väldigt linjära. Spelaren börjar som jägare och samlare, för att landa i kapitalism och demokrati.
I Historia, säger han, är historien inte nödvändigtvis rak.
– Här kan spelaren direkt börja i en demokrati, till exempel. Utvecklingen är istället en konsekvens av flera koncept som tillsammans skapar modernitet, förklarar Olof Blomqvist, som nu öppnat den blå kartongen framför sig, för att lägga fram brickor och korthögar på bordet.
– Varje spelare skapar sitt eget rike. Idékorten, säger han och håller upp ett blått kort, definierar spelet. Här står vilka förutsättningar varje spelare får.
Förutsättningarna anger exempelvis vad riket har för statsskick, ekonomi, maktstruktur och tro. nbsp;
– Här finns ju vissa kombinationer som passar särskilt bra tillsammans, och andra som går sämre ihop. Demokrati och värnplikt är som gjorda tillsammans, medan teokrati och tolerans inte rimmar lika väl.
Olof Blomqvist plockar fram ett grått häfte ur spelkartongen. Han vågar knappt tänka på hur mycket tid han lagt ner på att skriva de 200 paragrafer som finns i den, säger han.
– Det finns särskilda händelsekort där spelarna presenteras för ett problem. Två eller tre alternativ går att välja mellan och dessa finns nerskrivna i den här historieboken, säger han, och syftar på häftet.
För att välja ”rätt” gäller det att tänka sig in i spelet, se det som ett slags rollspel.
– Om du har fått förutsättningarna att ditt rike är en demokrati, och att bönderna ska vara självägande, så kanske det inte är optimalt att krossa bondeupproret. Istället borde du försöka förhandla med bönderna, exemplifierar han.
Strategi eller tur-spel?
– Det handlar om en stor portion tur, skulle jag säga. Det finns inget absolut rätt eller fel, utan allt beror ju på vilka förutsättningar spelaren får. Jag försöker problematisera historiska beslut, det är det som är spelets grundidé.
Olof Blomqvist har märkt – när han provspelat med kompisar och kursare – att det brukar utkristallisera sig två typer av personligheter under spelets gång.
– Den ena strävar efter demokrati och kompromissar. Den andra, som tyvärr är vanligare, satsar på att skapa ett så förtryckande och aggressivt rike som det bara går. Det är väl både roligt och tragiskt, säger han med ett snett leende, och tillägger:
– Det går att vinna spelet i båda fallen – det moderna riket vinner inte per automatik.
Spelet riktar sig först och främst till studenter, men man behöver inte plugga historia för att få behållning av det. Olof Blomqvist hävdar också att man inte ens behöver vinna för att ha roligt:
– Oavsett så har du fått en upplevelse. Det vävs en mustig historia om ditt rike och vad som hänt. Riket kanske skakas av reformationen, invaderas av barbarer eller härjas av pesten…
Brädspelstrenden, är den här för att stanna?
– Den kommer att bli ännu större framöver, tror jag. Det är ett socialt och trevligt sätt att umgås på. I datorspel förlorar du ögonkontakten med motspelarna. Det gör du inte med brädspel.
Du kan vinna Historia genom att lösa korsordet i Ergo nummer 11. nbsp; För att beställa, mejla:olof.tidsspel@gmail.com.