Nyanlända lärare kan bli ”win – win”
Svensk skola har brist på lärare och nyanlända behöver jobb. Universitetskanslerämbetet (UKÄ) vill därför satsa på att underlätta för nyanlända med lärarutbildning eller undervisningserfarenhet att bli behöriga till lärarjobb i Sverige. I ett pressmeddelande motiverar UKÄ beslutet med att det i en globaliserad värld och ett svenskt samhälle med mångfald är en resurs att lärarkåren speglar mångfalden. Man vill därför utöka den befintliga kompletterande utbildningens (KPU) omfattning och göra den tillgänglig även för akademiker som har arbetat som lärare i sina hemländer, men saknar formell lärarutbildning. UKÄ föreslår också att högskolestudier ska kunna likställas med arbete för nyanlända. Som det ser ut i dag finns försörjningskrav för förlängt uppehållstillstånd och anhörigåterförening. Uppgradering av studier skulle enligt UKÄ få fler nyanlända lärare att utbilda sig för att få lärarlegitimation.
Elisabet Nihlfors, dekan på utbildningsvetenskapliga fakulteten, är en av författarna till rapporten ”Nya vägar till läraryrket”, som publicerades i september. Där föreslås bland annat att inrätta en egen variant av KPU för personer som behöver komplettera en utländsk lärarexamen. Hon välkomnar UKÄ: s besked.
– Det känns betryggande att UKÄ vill verka för detta. Det är en garant för att vi inte ska kunna göra satsningar utan att göra avkall på vår kvalitet.
Att de lärare som kommer till Sverige som flyktingar ska komma ut på arbetsmarknaden snabbt ser Elisabet Nihlfors som en stor vinst både för samhället i stort och de nyanlända. Hon vill gärna se en lösning där nyanlända kan jobba parallellt med att de kompletterar sin utbildning och bygger upp sina språkkunskaper.
– Det skulle kunna vara utmärkt på skolor där många elever talar deras språk, säger hon.
Framförallt hoppas Elisabet Nihlfors att processen för kompletterande utbildning kommer att snabbas upp.
– Betyder det det, då är det väldigt positivt.