Ångström ska expandera


Miljardsatsning är planerad för Ångströmlaboratoriet. Bland annat tillkommer nya tvärvetenskapliga miljöer inom robotik och artificiell intelligens.

För 1,2 miljarder ska Akademiska Hus och Uppsala universitet bygga ut Ångströmlaboratoriet. Ombyggnationen inleds 2018 med flygel mot söder, nya undervisningslokaler och kontorsplatser. Beräknad inflyttning är hösten 2020. 2022 kommer även en kubformad huvudbyggnad mot norr att ha tillkommit, rapporterar UNT.

– Det här är en offensiv satsning för att Uppsala universitet ska behålla sin position bland världens 100 främsta universitet. Bland annat kommer nya tvärvetenskapliga miljöer inom exempelvis robotik och artificiell intelligens att skapas, säger Johan Tysk, vicerektor för naturvetenskap och teknik vid Uppsala universitet, i ett pressmeddelande.

Investeringen är den största gemensamma någonsin för Akademiska Hus och Uppsala universitet.

nbsp;


Annons

Annons

Läs mer

20 000 studenter står utan pengar när studielånet försenas - väntas trilla in på kontot på måndag.
Skjutbana för den nya polisutbildningen i Uppsala har föreslagits byggas tre våningar under Engelska parken, något som…
During Thursday, 15 January, hundreds of new students at Uppsala university completed their travels, arriving in Uppsala…