Uppsala studentkårs namninsamling mot monopolet på kaffepriserna runt om campus har samlat in över 1600 underskrifter.
"Campus är studenternas arbetsplats, och man ska kunna tillbringa en dag där utan att bli ruinerad", säger Martin Westin, politisk sekreterare vid Uppsala studentkår.
Foto: Unsplash: Anna Bratiychuk/privat

Kaffekampanj har samlat in över 1700 underskrifter


Kaffe, det vill säga koffein och varmvatten (med potentiellt tillhörande mjölkdryck) är en stapelvara för de flesta Uppsalastudenter under en vanlig skoldag. Kafferasten har blivit något av en institution i det arbetande samhället, ett tillfälle att samla tankarna, diskutera och släcka törsten. Nu sveper däremot en lågkonjunktur över landet och Uppsala studentkårs namninsamling mot monopolet på kaffepriserna runt om campus har nu håvat in över 1700 underskrifter.

På sin hemsida skriver kåren att den genomsnittliga koppen java är dyrare än på de flesta av landets lärosäten. Nu ställs följande krav på campuscaféerna: att man förhåller sig till studenternas ansträngda budget genom att antingen sänka priserna eller erbjuder “ordentliga” studentrabatter. Kårens långsiktiga mål är att med universitetet kunna samarbeta kring upphandlingen och utvärderingen av caféverksamheter– där studentanpassade priser bör prioriteras.

Martin Westin, politisk sekreterare vid Uppsala studentkår förklarar syftet med kampanjen:

– På Uppsala universitet är priserna på kaffe väldigt, väldigt höga. Vi har snackat med massor av studenter, gjort en undersökning och kommit fram till att kaffepriserna på Uppsala universitet är betydligt högre än på landets andra jämförbara stora lärosäten som Göteborg, Stockholm. Lund, Malmö och Umeå. Vi måste sänka priserna. Campus är studenternas arbetsplats, och man ska kunna tillbringa en dag där utan att bli ruinerad.


Annons

Annons

Vidare problematiserar Martin kaféernas ensamrätt på försäljning.

– Vi har valt att ha kaffet som produkt i fokus för den långsiktiga frågan om studentanpassade priser eftersom att de helt enkelt är för höga, och kaffe är en basprodukt för de flesta studenter.

Vad beträffar de 1700 signaturerna hittills är man å kårens sida väldigt glada och positivt överraskade.

– Vi är jätteglada över uppslutningen. Folk kände på sig att det här skulle komma. Vi behövde inte ens övertyga folk - de liksom sprang fram. Vi visste att det skulle vara en populär kampanj, men det här vågade vi inte ana.

Kaffepriser på Sveriges campus

En lista över den genomsnittliga kostnaden för en kopp kaffé på landets högre lärosäten från dyrast till billigast, baserat på Uppsala studentkårs undersökning av 44 olika caféer och restauranger på Göteborgs universitet, Lunds universitet, Malmö universitet, Stockholms universitet och Umeå universitet.

Uppsala universitet — 20,7 kr
Malmö universitet — 18,5 kr
Lunds universitet — 18,3 kr
Göteborgs universitet — 17,4 kr
Umeå universitet — 17,2 kr
Stockholms universitet — 16,7 kr

Källa: Uppsala studentkår

Läs mer

2024-12-17 10:20
Den första februari 2025 tillträder Hans Adolfsson som ny rektor vid Stockholms universitet. Som efterträdare av hans…
2024-12-16 13:03
Vissa utbildningar är mer populära än andra på Tinder. Det meddelar företaget själva i ett pressmeddelande i samband med…
2024-12-10 09:53
En ny rapport från fackförbundet Sveriges Universitetslärare och Forskare (SULF) visar att svenska lärosäten har…