Shakespeare förvandlad till simpel fars
Köpmannen i Venedig
Upsala stadsteater
Regi: Voula Kereklidou
Medverkande bl a: Staffan Göthe, Göran Engman, Bengt Nilsson, Claes Hartelius, Anna Carlson, Franciska Löfgren, Fikret Cesmeli
På ett stadshotell av den typ som är utdöd 2002 glider Portia- den eftertraktade läckerbiten med det stora arvet - omkring i skär skarf (bara så åttital ) och lockar den något bedagade vivören/ friaren att låna pengar av sin vän som i sin tur lånar pengar av Juden Shylock. Detta vet vi. Det vet alla som hört Absolute Shakespeare. Det vi också vet är Shylocks tal, alltså det här: Hath not a Jew eyes? Hath not a Jew hands, organs, dimensions ? Vad i alla fall jag inte visste var att man kan göra denna pjäs till en ganska simpel fars; man tar bort Shylock (en blek Staffan Göthe, han skulle vara som ett mörkt moln men det var för starkt solsken) och låter åskådaren förföras av världens bästa kvinna med snopp, Bengt Nilssons Portia, och hennes glammiga gäng. För att först i slutscenen drämma till med vi-känslans elaka baksida - utstötningen, DOMet. Va Det är ju då pjäsen börjar Där är samtiden. Den kommer inte med automatik för att man lägger acidjazz som ljudspår.
